An approach to the circulation of the subject in the universe of writing through the mechanisms of junction

Authors

  • Lúcia Regiane Lopes-Damasio Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Assis, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1757

Keywords:

writing, mechanisms of junction, discursive tradition, argumentation

Abstract

In this paperwork, a point of observation on the argumentation is searched in texts that were produced by subjects of the first year of Elementary School in the public teaching system of the city of Assis (SP), during the phase of acquisition of the written manners of enunciating. Relations were searched between the concept of Discursive Tradition, based on the presupposition that texts have some history and that this history may determine textual uses, regardless of their ways of enunciating, and the conjunctive elements of the text, considered in/as spaces of repetition that show all different types of circulation of the writer through what they imagine what writing is. The results revealed that the usage of the Junction Mechanisms (MJ) – with emphasis on the ones with causal and conditional meanings – reflect the constitution of a tradition, in which the argumentative effect is produced amid the incompleteness and the heterogeneity that are part of the speech/language and which are intimately connected to the discursive series attached to the syntagmatic chain, even though primarily by zero. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAURRE, M. B. M.; FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. Cenas de Aquisição de escrita: o sujeito e o trabalho com o texto. São Paulo: Mercado de Letras, 2002.

BYBEE, J. Mechanisms of Change Grammaticalization: the role of frequency. In: JOSEF, B.; JANDA, R. (Ed.). The Handbook of historical linguistics. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2003. p. 602-623.

CAMPOS, C. M. Efeitos argumentativos na escrita infantil ou a ilusão da argumentação. 2005. 218 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

CAPRISTANO, C. C. Mudanças na trajetória da criança em direção à palavra escrita. 2007. 253 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade de Campinas, Campinas, 2007.

COSERIU, E. O homem e sua linguagem. Rio de Janeiro: Presença, 1982.

______ Sincronia, diacronia e história: o problema da mudança linguística. Rio de Janeiro: Presença, 1979.

KABATEK, J. Tradiciones discursivas y cambio lingüístico. Lexis XXIX. 2, p. 151-177, 2005.

______ Tradiciones discursivas jurídicas y elaboración lingüística en la España medieval. Cahiers de Linguistique Hispanique Médiévale 27, p. 249-261, 2004.

KOCH, P. “Tradiciones discusivas y cambio lingüístico: el ejemplo del tratamiento vuestra merced en español”. In: KABATEK, J. (Ed.). Sintaxis histórica del español y cambio lingüístico: nuevas perspectivas desde las Tradiciones Discursivas. Madrid, Iberoamericana, 2008.

KORTMANN, B. Adverbial Subordination: a typology and History of Adverbial Subordinators Based on European Languages. Berlin-New York: Mouton de Gruyter, 1997.

LONGHIN-THOMAZI, S. R. Aquisição de tradições discursivas: marcas de uma escrita heterogeneamente constituída. Alfa, São Paulo, 55 (1), p. 225-248, 2011.

LOPES-DAMASIO, L. R. Junção em contexto de aquisição de escrita: uma abordagem das tradições discursivas. São Paulo: Estudos linguísticos, 43 (3), p. 1371-1386, 2014.

OESTERREICHER, W. Zur Fundierung von Diskurstraditionen. In: HAYE, T.; TOPHINKE, D. (Ed). Gattungen mittelalterlicher schriftlichkeit. Tübingen: Narr, 1997. p. 19-41.

PEREIRA DE CASTRO, M. F. Aprendendo a Argumentar: um momento na construção da linguagem. 2. ed. rev. Campinas: Editora da UNICAMP, 1996 [1985].

RAIBLE, W. Linking clauses. In: HASPELMATH, M. et al. (Ed). Language typology and language universals: an international handbook. Berlin: Walter de Gruyter, 2001.

p. 590-617.

TUÃO-BRITO, A. R. M. Junção e Tradições Discursivas: uma abordagem no domínio da aquisição de escrita. 2014. 159 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Instituto da Linguagem, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2014.

ZAVAM, A. S. Por uma abordagem diacrônica dos gêneros do discurso à luz da concepção de tradição discursiva: um estudo com editoriais de jornal. 2009. 420 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

Published

2017-11-21

How to Cite

Lopes-Damasio, L. R. (2017). An approach to the circulation of the subject in the universe of writing through the mechanisms of junction. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(3), 1041–1057. https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1757

Issue

Section

Linguística Textual