Semantic aspects of the cognitive verbs deduzir and calcular in Portuguese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v48i2.2199

Keywords:

cognitive verbs, grammaticalization, parenthetization

Abstract

This paper analyzes the cognitive verbs deduzir and calcular, in order to identify those that stand out in their acting as parentheses among the meanings that compose them. Theoretical aspects are related to Grammaticalization (HEINE, CLAUDI E HUNNEMEYER, 1991; HOPPER, TRAUGOTT, 1993; HIMMELMANN, 2004), and in specific works on the parenthetization of verbs (GONÇALVES, 2003; CASSEB-GALVÃO, 2000; FORTILLI, 2015), associated to its behavior that is similar to adverbs. Occurrences between the 19th and 21st centuries, from the Corpus do Português and Folha.com were used. By means of studies on the semantics of these verbs, their various meanings are presented, outlining those that hold them more deeply rooted in the expression of mechanisms of cognition, expressing specific mental processes, and those that support their performance as epistemic modalities.

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Author Biographies

Letícia de Almeida Barbosa-Santos, UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JULIO DE MESQUITA FILHO - UNESP/IBILCE

É graduada em Letras (Português-Inglês) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e mestre em
Letras (Estudos Linguísticos) pela mesma instituição. Desenvolveu, por meio de iniciação científica, um estudo
diacrônico da parentetização de verbos de atividade mental do português brasileiro e, em nível de mestrado,
investigou os aspectos sintáticos, semânticos e pragmáticos que atuam no processo de gramaticalização verbos
cognitivos do português em perspectiva funcional cognitivista. Atualmente, é pós-graduanda em Psicopedagogia nas Faculdades Integradas Urubupungá e cursa doutorado em Estudos Linguísticos na Universidade Estadual Paulista, onde investiga, por meio de um estudo pancrônico, o esquema parentético modal do português
brasileiro.

Solange de Carvalho Fortilli, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL

É graduada em Letras (Português-Francês) pela Universidade Estadual Paulista, Mestre e Doutora em Estudos Linguísticos pela mesma Instituição. É professora adjunta do câmpus de Três Lagoas da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, onde atua no ensino de graduação nas áreas de Morfologia e Sintaxe da Língua Portuguesa. Em nível de pós-graduação, compõe o quadro docente do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) e é responsável pelas disciplinas referentes à gramática do português e à variação linguística e pela orientação de dissertações a elas relacionadas. Integrante também do Programa de Pós-Graduação em Letras e do Grupo de Estudos Sociofuncionalistas, desenvolve, sobretudo, os temas mudança linguística, gramaticalização e subjetivização.

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Published

2019-07-16

How to Cite

Barbosa-Santos, L. de A., & Fortilli, S. de C. (2019). Semantic aspects of the cognitive verbs deduzir and calcular in Portuguese. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 48(2), 629–647. https://doi.org/10.21165/el.v48i2.2199

Issue

Section

Artigos