Discursive approach of reading concerned with a digital video

Authors

  • Luciana Cristina Ferreira Dias Di Raimo Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1521

Keywords:

discursive reading, digital video, paraphrase, polysemy

Abstract

In this paper, I present a didactic approach of discursive reading based on an informational video available on the website of Veja magazine titled "Urban Explorers”. This reading proposal aims to present possible referrals to the moving image, with a view of the concepts of production conditions, paraphrase, polysemy and the no transparency saying. In the implemented reading practice, it is worth mentioning the video allowed to problematize on some important aspects of the teaching of reading, among which: (i) the conditions of production and circulation of a video whose authorship is related to an agency and not to Veja; (ii) investment in visual paraphrases and metaphorical effect (PÊCHEUX, 1975).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Cristina Ferreira Dias Di Raimo, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná

Professora do Departamento de Língua Portuguesa (DLP-UEM) e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PLE-UEM). Atua nas áreas de Linguística Aplicada e Análise do discurso.

References

BAGHIN-SPINELLI, D. C. Uma proposta discursiva de leitura nos cursos de formação de professores de língua inglesa. In: SERRANI, S. (Org.). Fragmentos. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2002. p. 79-100.

BOLOGNINI, C. Z.; PFEIFFER, C.; LAGAZZI, S. Discurso e Ensino: práticas de linguagem na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2009.

COURTINE, J. Analyse du discours politique. Languages, 62, Paris, Larousse, 1981.

FERNANDES, C. A resistência da imagem. Uma análise discursiva dos processos de leitura e escrita de textos visuais. 2013. 225 f. Tese (Doutorado em Letras) – Instituto de Letra, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

INDURSKY, F. Estudos da linguagem: a leitura sob diferentes olhares teóricos. In: TFOUNI, L. V. (Org.). Letramento, escrita e leitura: questões contemporâneas. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 163-178.

PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso. Uma Crítica à Afirmação do Óbvio. Tradução de Eni P. de Orlandi et al. Campinas: Editora da UNICAMP, 1988 [1975].

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Tradução de Eni Pulcinelli Orlandi. Campinas: Pontes, 1990.

PÊCHEUX, M.; FUCHS, C. A propósito da Análise Automática do Discurso: atualização e perspectivas. Tradução de Péricles Cunha. In: GADET, F.; HAK, T. (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: UNICAMP, 1997 [1975]. p. 163-252.

ORLANDI, E. Análise de discurso. In: ORLANDI, E. P.; LAGAZZI-RODRIGUES, S. (Org.). Discurso e textualidade. v. 1. Campinas: Pontes, 2006. p. 13-31.

_______. Análise do discurso. Princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.

_______. Discurso e Leitura. 9. ed. São Paulo/Campinas: Cortez/Editora da UNICAMP, 2006.

LAGAZZI, S. M. Paráfrases da Imagem e Cenas Prototípicas: em torno da memória e do equívoco. In: FLORES, G.; NECKEL, N.; GALLO, S. (Org.). Análise de Discurso em Rede: Cultura e Mídia. v. 1. Campinas: Pontes, 2015. p. 177-189.

LAGAZZI, S. M. A equivocidade na circulação do conhecimento científico. Linguagem em (dis)curso, Tubarão, v. 11, n. 3, p. 497-514, dez. 2011.

LAGAZZI-RODRIGUES, S. M. Texto e Autoria. In: ORLANDI, E. P.; LAGAZZI- RODRIGUES, S. (Org.). Discurso e textualidade. v. 1. Campinas: Pontes, 2006. p. 81-104.

SERRANI, S. Memórias discursivas, línguas e identidades sócio-culturais. Organon, Porto Alegre, v. 17, n. 35, p. 283-298.

_______. Discurso e cultura na aula de línguas: Currículo – Leitura – Escrita. Campinas: Pontes, 2005.

Published

2017-11-21

How to Cite

Di Raimo, L. C. F. D. (2017). Discursive approach of reading concerned with a digital video. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(3), 837–849. https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1521

Issue

Section

Análise do Discurso