Analysis of the competence matrix in a real application of the São Paulo State Secretary of Education evaluation program of Portuguese language Learning Evaluation as a Process

Authors

  • Michelle Souza Prado Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Assis, São Paulo
  • Daniela Nogueira de Moraes Garcia Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Assis, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1689

Keywords:

Learning Evaluation as a Process (LEP), the competence and ability matrix, reading competence.

Abstract

This paper aims at discussing the competence and ability matrix of the Learning Evaluation as a Process (LEP). This evaluation is composed by multiple-choice questions of Portuguese language and is applied by the São Paulo State Secretary of Education in the public schools of the state. The goal of the test is to measure the students’ levels of Portuguese learning in the middle and high school levels of education in each school year. The present work corresponds to a case study carried out in an eighth grade class. The focus of the analysis is the questions with higher percentage of mistakes. This emphasis occurs because the LEP analyses the indicators in which the students have shown less ability and that indicate the necessity to promote methodological actions in order to fulfill the content needs, especially those focusing on the reading competence.

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Author Biographies

Michelle Souza Prado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Assis, São Paulo

Graduada em Letras (Habilitação Português-Francês) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP,Campus de Assis. Graduada em Pedagogia UAB-UFSCar. Foi bolsista de Iniciação Científica PIBIC/Cnpq com o tema "As crônicas do Dr. Semana na Semana Ilustrada". Sob o mesmo temário foi contemplada com a bolsa de I.C pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESP. Desenvolve pesquisa como aluna regular no Mestrado Profissional em Letras, UNESP-Assis (2014-2016), com financiamento CAPES. Áreas de interesse: avaliação institucional, Literatura e Ensino e Educação.

Daniela Nogueira de Moraes Garcia, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Assis, São Paulo

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997), mestrado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003) e doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010). É professora assistente da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Realizou sua pesquisa de pós-doutorado pelo Spanish and Portuguese Department da Georgetown University (Washington, DC- United States of America) em 2015 - Processo FAPESP: 2014/14442-8. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: teletandem, novas tecnologias, formação de professores, língua inglesa como língua estrangeira e ensino/ aprendizagem de LE

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SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Coordenadoria de Gestão da Educação Básica. Avaliação da Aprendizagem em Processo. Comentários e recomendações pedagógicas. Subsídios para o Professor de Língua Portuguesa. 8º ano / 2º semestre. São Paulo: Secretaria de Educação, 2015.

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Published

2017-11-21

How to Cite

Prado, M. S., & Garcia, D. N. de M. (2017). Analysis of the competence matrix in a real application of the São Paulo State Secretary of Education evaluation program of Portuguese language Learning Evaluation as a Process. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(2), 670–685. https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1689

Issue

Section

Letramentos