The pragmatic (in)flexibility in the child's speech and the errors in the language acquisition process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v47i2.2033

Keywords:

language acquisition, errors, interactionism, pragmatic flexibility

Abstract

The objective of this paper is to analyze some errors in the language acquisition process of Brazilian children related to the acquisition of the lexicon and some linguistic expressions. In the interactionism proposed by De Lemos (since 1982), language is not reduced to the role of social tool, purely instrumental. It is the necessary condition for the process of language acquisition and the dialogue is taken as the unit of analysis, so that the structural relationship between the child's speech and his interlocutor(s) can be shown. The results of data analysis indicate that language must be "grasped" in its unstable relationship of interiority and "exteriority" in dialogue. The errors in children's speech do not necessarily take the same referetional already crystallized by the uses of adult language. They constitute their own "provisional" axis for the establishment of relation/identification, that is, show the pragmatic flexibility in the marks of the subject in their process of language acquisition.

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Author Biography

Irani Rodrigues Maldonade, Universidade Estadual de Campiinas

Graduada em Fonoaudiologia (bacharelado) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1984) e graduada em Linguística (bacharelado) pela Universidade Estadual de Campinas (1986). Mestre em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (1995). Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2003). Ambos os trabalhos foram desenvolvidos na área de Aquisição da Linguagem sob o prisma do interacionismo. Participou como professora PRODOC/CAPES (2006/2008) junto ao Programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana da Universidade Federal de Santa Maria, RS. Fez pós-doutorado no Departamento de Linguística do IEL/Unicamp, desenvolvendo projeto de pesquisa que tematizava não só o erro, mas também a autocorreção na fala da criança, na sua relação com a língua/linguagem. Tem experiência na área de Fonoaudiologia - especialmente em clínica de linguagem e saúde coletiva e na área de Linguística - principalmente em Aquisição da Linguagem (oral e escrita). É docente do Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação da FCM/UNICAMP atuante na graduação do curso de Fonoaudiologia, na Residência Multiprofissional e na Pós-Graduação em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação da FCM/UNICAMP, atuando na área de Linguagem.

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Published

2018-10-17

How to Cite

Maldonade, I. R. (2018). The pragmatic (in)flexibility in the child’s speech and the errors in the language acquisition process. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 47(2), 306–318. https://doi.org/10.21165/el.v47i2.2033

Issue

Section

Aquisição de Linguagem: L1