Academic literacies, paraphrase and plagiarism: the production of reviews by undergraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v49i2.2562

Keywords:

academic literacy, review, plagiarism.

Abstract

This article discusses paraphrase and plagiarism from the perspective of academic literacies in undergraduate courses in Physical Education, Language and Pedagogy. With the recurrence of situations in which, due to misunderstanding of paraphrase or poor literacy, students elaborate textual constructions that can be taken as plagiarism, the following question arises: to what extent does paraphrase reveal, in fact, an intertextual authorship or marks of plagiarism, compromising the academic literacy? Thus, the general objective is to understand some difficulties of students in the written production in the university. We use the postulates of Kleiman (2005, 2007), Soares (2004) Faraco and Tezza (2011), Fiad (2011), Motta-Roth and Hendges (2010), Machado, Lousada, Abreu-Tardelli (2004) and Koch, Bentes, and Cavalcante (2007).

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.

FARACO, C. A.; TEZZA, C. Prática de texto para estudantes universitários. São Paulo: Vozes, 2011.

FIAD, R. S. A escrita na universidade. Revista da ABRALIN, v. Eletrônico, n. esp., p. 357-369, 2011.

FIAD, R. S. Reescrita, dialogismo e etnografia. Linguagem em (Dis)curso. Tubarão, Santa Catarina, v. 13, n. 3, p. 463-480, set./dez. 2013.

FISCHER, A. Sentidos situados em eventos de letramento na esfera acadêmica. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 2, p. 215-228, maio/ago. 2010.

FISCHER, A.; PELANDRÉ, N. Letramento acadêmico e a construção de sentidos nas leituras de um gênero. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, 569-599, jul./dez. 2010.

FUCHS, C. La paraphrase. Paris: Presses Universitaire de France, 1982.

HILGERT, J. G. Procedimentos de reformulação: a paráfrase. In: PRETI, D. Análise de textos orais. São Paulo: Humanitas, 1997.

KLEIMAN, A. B. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes, 2007.

KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2006.

KLEIMAN, A. B. Preciso ensinar o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Campinas: UNICAMP/MEC, 2005.

KOCH, I. G. V. Argumentação e linguagem. São Paulo: Cortez, 2000.

KOCH, I. G. V.; BENTES, A. C.; CAVALCANTE, M. M. Intertextualidade: diálogos possíveis. São Paulo: Cortez, 2007.

KRISTEVA, J. Introdução à semánalise. Tradução Lúcia Helena França Ferraz. 3. ed. revista e aumentada. São Paulo: Perspectiva, 2012 [1969].

LEA, M. R.; STREET, B. Student Writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, London, v. 23, n. 2, p. 157-172, jun. 1998.

MACHADO, A. R.; LOUSADA, E.; ABREU-TARDELLI, L. S. Resenha. São Paulo: Parábola, 2004.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

SCHNEIDER, M. Ladrões de palavras: ensaio sobre o plágio, a psicanálise e o pensamento. Campinas: UNICAMP, 1990.

SOARES, M. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, V. M. (org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2004.

Published

2020-06-26

How to Cite

Rodrigues Júnior, H., & Alves Junior, H. da G. (2020). Academic literacies, paraphrase and plagiarism: the production of reviews by undergraduate students. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 49(2), 1000–1013. https://doi.org/10.21165/el.v49i2.2562

Issue

Section

Artigos