Resignifying academic engagement through literacy practices of gamification

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i2.2992

Keywords:

literacy practices of gamification, internet, multimodal text, Higher Education.

Abstract

Considering a context marked by the intense participation of people on the internet and the growing interest in studying innovative and active methodologies for teaching engagement in a digital context – the case of gamification – this paper aims to show how engagement, through gamification in Higher Education context, can be re-signified working with two gamified activities. Based on theoretical and methodological assumptions of New Literacy Studies and French discourse analysis, we analyze textual productions by its compositional meaning and how it is linked to different discursive positions assumed by the participants. The corpus is composed of 34 multimodal texts resulting from an Extension Course entitled “Language and Gamification”. The results show us the relevance of observing academic engagement from the point of view of a socio-historical dimension that constitutes general language.

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Author Biography

Gabriel Guimarães Alexandre, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

Atualmente, é aluno, em nível de Doutorado, do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos na Universidade Estadual Paulista (Unesp/Ibilce), câmpus de São José do Rio Preto (SP, Brasil). Mestre em Estudos Linguísticos e Graduado em Licenciatura em Letras (Português/Espanhol) pela mesma instituição. É membro do grupo de pesquisa Práticas de leitura e escrita em contexto digital (UNESP/CNPq). Tem interesse na linha de pesquisa Oralidade e Letramento, em temas como Letramentos Digitais, Letramentos Acadêmicos, Discurso, Gamificação, Desordem Informacional, Fake News.

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Published

2021-07-23

How to Cite

Alexandre, G. G. (2021). Resignifying academic engagement through literacy practices of gamification. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(2), 466–484. https://doi.org/10.21165/el.v50i2.2992

Issue

Section

Artigos