Análise semiótica das estratégias discursivas de planos de aula on-line
Semiotic analysis of discursive strategies of online lesson plans
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v51i1.3215Abstract
Our doctoral research sought, through discourse analysis, to apprehend the theoretical and practical conception of the teacher about his or her classes through the analysis of lesson plans available online, in which one can find the planning of the classes, the teacher’s interpretation of legal documents, and his or her persuasive action over the students. We understand that, in this way, it would be possible to learn about the transmission and construction of knowledge in Brazilian classrooms at the beginning of the 21st century, our broader objective. The analyses were done using discourse semiotic theory (FIORIN, 2002; BARROS, 2001) and tensive theory (ZILBERBERG, 2011). This paper presents the results of the analyses of the discursive strategies of person, space and time, and what effects of meaning resulted from these choices and the constituted enunciator – enunciate relationship.
Keywords: discursive semiotics; enunciation; discursive strategies; semiotics and education; lesson plans.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A aprovação dos artigos para publicação implica na cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação nesta revista. O(s) autor(es) autoriza(m) o Grupo de Estudos Lingüísticos do Estado de São Paulo (GEL) a reproduzi-lo e publicá-lo na revista Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), entendendo-se os termos "reprodução" e "publicação" conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O(s) autor(es) continuará(rão) a ter os direitos autorais para publicações posteriores. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (www.gel.org.br/estudoslinguisticos), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem o consulta. Essa autorização de publicação não tem limitação de tempo, ficando o GEL responsável pela manutenção da identificação do autor do artigo. Casos de plágio ou quaisquer ilegalidades nos textos apresentados são de inteira responsabilidade de seus autores.