Hypersegmentation of words in the lastest years of Elementary School’s texts
Keywords:
written word, hypersegmentation, spellingAbstract
This paper introduces the subject hypersegmentation of words by analysing texts written by students in Elementary School (6 th – 9 th ). Based on the hypersegmentation data, we aim to show the evidence that the acquisition of the written words is complex because it mobilizes, simultaneously, linguistic information from different natures as phonological, morphosyntax/ semantic and also literacy. The developed analysis establishes a dialogue with researches which deal with non-conventional segmentation of words, especially with the ones conducted by Capristano ́s (2003, 2007b), Chacon ́s (2005, 2006) and Tenani ́s (2009, 2010, 2011b) and with the idea of heterogeneous writing developed by Corrêa (2004).
Downloads
References
ABAURRE, Maria Bernadete Marques; GALVES, Charlotte. Os clíticos no português brasileiro: uma abordagem sintático-fonológica. In: CASTILHO, Ataliba; BASÍLIO,Margarida (Org.) Gramática do português falado: estudos descritivos. v. IV. Campinas:Unicamp, 1996. p. 273-320.
CAPRISTANO, Cristiane Carneiro. Mudanças na trajetória da criança em direção àpalavra escrita. 253f. 2007. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade ;Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
CAPRISTANO, Cristiane Carneiro. Aspectos de segmentação na escrita infantil. 166f. 2003. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Unesp, São José do Rio Preto, 2003.
CHACON, Lourenço. Prosódia e letramento em hipersegmentações: reflexões sobre a aquisição da noção de palavra. In: CORRÊA, Manoel Luiz Gonçalves (Org.). Ensino de língua: representação e letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2006. p. 155-167.
CHACON, Lourenço. Hipersegmentações na escrita infantil: entrelaçamentos de práticas de oralidade e letramento. Estudos linguísticos, Campinas, v. 34, p. 77-86, 2005.
CHACON, Lourenço. Constituintes prosódicos e letramento em segmentações não-convencionais. Letras de hoje, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 223-232, 2004.
CORRÊA, Manoel Luiz Gonçalves. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
NESPOR, Marina; VOGEL, Irene. Prosodic phonology. Dordrechet: Foris Publications, 1986.
PAULA, Isis Fernanda Vicente de. Movimentos na escrita inicial de crianças: um estudo longitudinal de hipersegmentações. 154f. 2007. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Unesp, São José do Rio Preto, 2007.
TENANI, Luciani. A segmentação não-convencional de palavras em textos do ciclo II do Ensino Fundamental. Revista da ABRALIN, Curitiba,v. 10, n. 2, p. 91-119, jul./dez. 2011.
TENANI, Luciani. A segmentação não-convencional de palavras e a aquisição da escrita. Palestra apresentada no II Ciclo de Palestras sobre aquisição da linguagem e escrita. Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2010. ms.
TENANI, Luciani. Entre o grupo clítico e a palavra fonológica: os erros de segmentação não-convencional de palavras. Apresentação realizada no VI CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRALIN. Universidade Federal da Paraílba, João Pessoa, 2009.