The woman ́s place in the corporate world
Keywords:
subjective constitution, discourse, knowledge, powerAbstract
In this paper we carry out a discursive analysis of a business meeting dramatization, presented by students of a secretarial training course. We focus on the way students show their subjective positioning, some already naturalized, even though contested, and some new ones, although quickly confiscated, sometimes, by themselves. Michel Foucault’s concept of power and its relation to knowledge and its effects, especially the ones related to the constitution of the subject, support this analysis, in which we could notice the places offered to women in the corporate world and the way the subjective constitutions of the participants of the meeting were formed.
Downloads
References
COTTON, D.; FALVEY, D.; KENT, S. Market Leader New Edition – Elementary Business English Course Book with Self-study CD-ROM. Edinburgh: Pearson Education Ltd., 2007. 160 p.
FOUCAULT, M. O sujeito e o poder (Apêndice da Primeira Edição 1982). In: DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Para além do estruturalismo e da hermenêutica. Apêndice contendo entrevista com Michel Foucault. Rio de Janeiro: Forense, 2010. p. 348.
FOUCAULT, M. Michel Foucault entrevistado por Hurbert L. Dreyfus e Paul Rabinow (Apêndice da Segunda Edição 1983). In: DREYFUS, H. L.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Para além do estruturalismo e da hermenêutica. Apêndice contendo entrevista com Michel Foucault. Rio de Janeiro: Forense, 2010.
FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. 12. ed. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1996a.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 1996b.
FOUCAULT, M. História da sexualidade 1: a vontade de saber. 12. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1997.
HERNANDEZ, M. I. O. Poder e resistência na aula de inglês como língua estrangeira: uma análise discursiva da interação professor/aluno. Dissertação. 2001. 154 f. Mestrado (Mestrado em Letras. Área de Concentração: Língua Inglesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de são Paulo, São Paulo.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.
PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997a.
PÊCHEUX, M. A Análise de Discurso: 3 épocas (1983). In: GADET, F.; HAK, T. (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997b.
PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. 2. ed. Campinas: Pontes, 1997c.
PÊCHEUX, M.; FUCHS, C. A propósito da análise automática do discurso: atualização e perspectivas. In: GADET, F.; HAK, T. (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997.
SOUZA, L. M. T. M. O conflito de vozes na sala de aula. In: CORACINI, M. J. R. F. (Org.). O jogo discursivo na aula de leitura: língua materna e língua estrangeira. Campinas: Pontes, 1995.
WALSHAW, M. Working with Foucault in Education. Rotterdam/Taipei: Sense Publishers,