Errors in a child’s speech and subjective instances in his relation to language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v45i2.785

Keywords:

language acquisition, errors, child’s speech.

Abstract

This article aims at reflecting on some errors in the lexical and verbal morphology acquisition in the speech of a Brazilian child, during the language acquisition process. To interpret these errors, the interactionist theoretical framework was used. This study focuses on dialogues in which the child reformulates his speech because of the effect of strangeness (or surprise) that his speaking errors produce in other people’s speech. Two different situations were analyzed: a) when the child reformulates what he is saying, the hearing of the language is not revealed in his speech and b) when the child reformulates what he is saying, the hearing of the language is revealed in his speech. It is argued that these phenomena allow illustrating subjective instances that identify this child’s position in his relationship to language.

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Author Biography

Irani Rodrigues Maldonade, Universidade Estadual de Campiinas

Graduada em Fonoaudiologia (bacharelado) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1984) e graduada em Linguística (bacharelado) pela Universidade Estadual de Campinas (1986). Mestre em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (1995). Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2003). Ambos os trabalhos foram desenvolvidos na área de Aquisição da Linguagem sob o prisma do interacionismo. Participou como professora PRODOC/CAPES (2006/2008) junto ao Programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana da Universidade Federal de Santa Maria, RS. Fez pós-doutorado no Departamento de Linguística do IEL/Unicamp, desenvolvendo projeto de pesquisa que tematizava não só o erro, mas também a autocorreção na fala da criança, na sua relação com a língua/linguagem. Tem experiência na área de Fonoaudiologia - especialmente em clínica de linguagem e saúde coletiva e na área de Linguística - principalmente em Aquisição da Linguagem (oral e escrita). É docente do Departamento de Desenvolvimento Humano e Reabilitação da FCM/UNICAMP atuante na graduação do curso de Fonoaudiologia, na Residência Multiprofissional e na Pós-Graduação em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação da FCM/UNICAMP, atuando na área de Linguagem.

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Published

2016-11-29

How to Cite

Maldonade, I. R. (2016). Errors in a child’s speech and subjective instances in his relation to language. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 45(2), 397–410. https://doi.org/10.21165/el.v45i2.785

Issue

Section

Aquisição de Linguagem: L1