Writing in the Enem: how to separate senses?

Authors

  • Stella Maris Rodrigues Simões Universidade do Vale do Sapucaí (Univás), Pouso Alegre, Minas Gerais, Brasil

Keywords:

Discourse, Enem, Punctuation, Coordination

Abstract

The objective of this work is to think about to writing in the Exame Nacional do Ensino Médio [National High School Exam] (Enem), through the fi eld of the Discourse Analysis. We will refl ect upon the topic about subject-student writes and we will analyze about coordination and punctuation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stella Maris Rodrigues Simões, Universidade do Vale do Sapucaí (Univás), Pouso Alegre, Minas Gerais, Brasil

Doutoranda na Universidade do Vale do Sapucaí (Univás) e professora na Fundação de Ensino e Pesquisa de Itajubá (FEPI)

References

GRANTHAM, M.R. Da releitura à escritura: um estudo pelo viés da pontuação. Campinas, SP: Editora RG, 2009. 280 p.

GUILHAUMOU, J.; MALDIDIER, D. Efeitos do arquivo: a análise do discurso no lado da história. In: ORLANDI, E. P. et al. (Org.). Gestos de leitura: da história no discurso. Tradução de Bethania S.C. Mariani et al. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997. p. 163-179.

ORLANDI, E. P. Do sujeito na história e no simbólico. Escritos, Campinas, n. 4, p. 11-16, maio 1999.

ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. 6. ed. São Paulo, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 2000. 118 p.

ORLANDI, E. P. Autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas, SP: Pontes, 2007. 218 p.

ORLANDI, E. P. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. 4. ed. Campinas, SP: Pontes, 2012. 224 p.

PÊCHEUX, M. O enunciado: encaixe, articulação e des-ligação. Tradução de Eni P. Orlandi. In: B. CONEIN, JJ COURTINE, F. GADET, J. M.; MARANDIN; PÊCHEUX, M.; PUL, Lille. Matérialités discursives. 1981. (Tradução pela Pontes Editores, no prelo).

PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afi rmação do óbvio. Tradução de Eni P. Orlandi et al. 4. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2009 [1975]. 287 p.

Published

2016-03-11

How to Cite

Rodrigues Simões, S. M. (2016). Writing in the Enem: how to separate senses?. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 44(3), 1216–1226. Retrieved from https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/1051

Issue

Section

Análise do Discurso