The Portuguese textbook: new possibilities of approach to teaching syntax

Authors

  • Adriana Aparecida Silva Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Araraquara, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1550

Keywords:

textbooks, syntax, teaching

Abstract

The textbook is one of more frequent instruments in the classrooms of public schools. Generally, it is one of the few resources that the teacher has for his performance. In this work, we intend to show that the textbooks in Portuguese language, in the course of time, show a significant improvement in relation to the grammatical contents approach. From a comparative analysis between older textbooks (previous to PCNs [Parâmetros Curriculares Nacionais – Brazilian Curriculum Parameters]) and other more current ones (after PCNs), we can see a major change in the approach to syntax studies. In addition, the aim is, in the light of functionalist design, to contribute for Portuguese language teaching from activities already present in the schoolbook.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, I. Muito Além da Gramática. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

AUGUSTO, M. R. A.; BERLINCK, R. A.; SCHER, A. P. Sintaxe. In: MUSSALIN, F.; BENTES, A. C. (Org.). Introdução à linguística: domínios e Fronteiras. v. I São Paulo: Cortez, 2001.

BRASIL. PCN – Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília. MEC/SEF, 1997.

CASTILHO, A. T. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Editora Contexto, 2012.

CEREJA, W. R.; MAGALHÃES, T. C. Português: Linguagens. 7. ed. São Paulo: Saraiva, 2012.

DELMANTO, D.; CARVALHO, L. B. Jornadas. Port. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2012.

DIK, C. S. The Theory of Functional Grammar. In: HENGEVELD, K. (Ed.). Complex and Derived Constructions. Part 2. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 1997.

GONÇALVES, S. C. L.; CASSEB-GALVÃO, V. C.; SOUSA, G. C. As construções subordinadas substantivas. In: NEVES, M. H. M.; CASTILHO, A. T. (Org.). Gramática do português falado culto no Brasil: classe de palavras e processos de construção. Campinas: Editora da UNICAMP, 2008.

LAJOLO, M. Livro Didático: um quase manual de usuário. In: Em aberto. Livro Didático e qualidade de ensino. Ano 16, n. 69. Brasília: jan./mar, 1996.

MARTOS, C. R.; MESQUITA, R. M. Português Linguagem & Realidade. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 1997.

NEVES, M. H. M. A gramática funcional. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

_____. A gramática: história, teoria e análise, ensino. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

_____. A gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado das Letras, 1996.

SILVA, A. A. As orações principais em construções completivas do português: uma contribuição para o ensino. 2015. 120 f. Dissertação (Mestrado PROFLETRAS) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis/Araraquara.

SPERANÇA-CRISCUOLO, A. C. Orações subordinadas substantivas sob uma perspectiva funcionalista-cognitivista: uma proposta de descrição e ensino. 2011. 156 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara.

TAVARES, R. A. A.; CONSELVAN, T. B. Vontade de saber português. São Paulo, 2012.

TESOTO, L. Texto e Contexto. São Paulo, 1986.

Published

2017-11-21

How to Cite

Silva, A. A. (2017). The Portuguese textbook: new possibilities of approach to teaching syntax. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(2), 516–528. https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1550

Issue

Section

Ensino de Língua Materna