The listening-to-write tasks in Celpe-Bras proficiency test: construct and operationalization
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v48i1.2141Keywords:
integrated tasks, listening-to-write tasks, performance test, proficiency test, Celpe-Bras.Abstract
Since its first edition, in 1998, the Celpe-Bras examination (Proficiency in Portuguese as a Foreign Language) assesses proficiency via integrated tasks. Although this is one of its main characteristics, the number of researches that investigates such topic in Brazil is still small (PILEGGI, 2015; SCARAMUCCI, 2016; MENDEL, 2017). This paper aims at reducing this gap by discussing the results of a research that analyzed listening-to-write tasks from four editions of the exam (2016/1, 2016/2, 2017/1, 2017/2). These results point out that the tasks have great degree of authenticity, yet, they contain variations among themselves. Even though there are few variations, they might promote different representations of the construct.Downloads
References
ARAÚJO, K. S. A perspectiva do examinando sobre a autenticidade de avaliações em leitura em língua estrangeira. 2007. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007. Disponível em: http://libdigi.unicamp.br/document/?code=vtls000430295. Acesso em: 15 jun. 2018.
BRASIL. Edital nº 22, de 17 de maio de 2018. Torna pública a realização do Exame para obtenção do Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros (Celpe-Bras – 2018). Diário Oficial da União, Brasília, 18 de maio de 2018. Seção 3, p. 56-61.
BRASIL. Ministério da Educação. Manual do examinando. 2015. Disponível em: http://www.ufrgs.br/acervocelpebras/arquivos/manuais/manual-do-examinando-2015. Acesso em: 1 nov. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia do participante: tarefas comentadas que compõem a edição de abril de 2013 do exame. 2013. Disponível em: http://download.inep.gov.br/outras_acoes/celpe_bras/estrutura_exame/2014/guia_participante_celpebras_caderno_provas_comentadas.pdf. Acesso em: 01 nov. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Inep. Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros – Celpe-Bras 2017/1 (Caderno de Questões). Disponível em: http://www.ufrgs.br/acervocelpebras/arquivos/Provas/2017_1. Acesso em: 01 jun. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Inep. Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros – Celpe-Bras 2017/2 (Caderno de Questões). Disponível em: http://www.ufrgs.br/acervocelpebras/arquivos/Provas/2017_2. Acesso em: 01 jun. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Inep. Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros – Celpe-Bras 2016/1 (Caderno de Questões). Disponível em: http://download.inep.gov.br/outras_acoes/celpe_bras/provas/2016/2016-1.pdf. Acesso em: 01 jun. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Inep. Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros – Celpe-Bras 2016/2 (Caderno de Questões). Disponível em: http://download.inep.gov.br/outras_acoes/celpe_bras/provas/2016/2016-2.pdf. Acesso em: 01 jun. 2018.
CUMMING. A. Assessing Integrated Writing Tasks for Academic Purposes: Promises and Perils. Language Assessment Quarterly, v. 10, n. 1, p. 1-8, 2013.
CUMMING. A. et al. Differences in written discourse in independent and integrated prototype tasks for next generation TOEFL. Assessing Writing, v. 10, p. 5-43, 2005.
GEBRIL, A. Integrated-Skills Assessment. In: LIONTAS, J. (ed.). The TESOL encyclopedia of English language teaching. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2018. p. 1-7. DOI: 10.1002/9781118784235.eelt0544.
GEBRIL, A.; PLAKANS, L. Investigating source use, discourse features, and process in integrated writing tests. Spaan Working Papers in Second or Foreign Language Assessment, v. 7, p. 47-84, 2009.
GEBRIL, A.; PLAKANS, L. Toward a Transparent Construct of Reading-to-Write Tasks: The Interface Between Discourse Features and Proficiency. Language Assessment Quarterly,
v. 10, n.1, p. 9-27, 2013.
GRABE, W.; ZHANG, C. Reading and Writing Together: A Critical Component of English for Academic Purposes Teaching and Learning. TESOL Journal, v. 4, n. 1, p. 9-24, mar. 2013.
GUO, L. Product and Process in Toefl iBT Independent and Integrated Writing Tasks: A Validation Study. 2011. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Georgia State University, Atlanta, 2011.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. A Handbook for Teacher Research: From Design to Implementation. Maidenhead, UK: Open University Press, 2004.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MENDEL, K. A avaliação integrada de leitura e escrita no Exame Celpe-Bras. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
PENNYCOOK, A. Borrowing Others’ Words: Text, Ownership, Memory, and Plagiarism. TESOL Quarterly, v. 30, p. 201-230, 1996.
PLAKANS, L.; GEBRIL, A. A close investigation into source use in integrated second language writing tasks. Assessing Writing, v. 17, p. 18-34, 2012.
PILEGGI, M. G. S. Tarefas integradas nos exames de proficiência CELPE-BRAS e TOEFL iBT. 2015. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/269574. Acesso em: 01 nov. 2017.
PILEGGI, M. G. S. Integração de habilidades: perspectiva histórico-teórica e operacionalização no exame Celpe-Bras. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 46, n. 2,
p. 577-592, 2017.
SCARAMUCCI, M. V. R. A avaliação de habilidades integradas na Parte Escrita do Exame Celpe-Bras. In: ALVAREZ, M. L. O.; GONÇALVES, L. (org.). O mundo do português e o português no mundo afora: especificidades, implicações e ações. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 391-425.
SCARAMUCCI, M. V. R. et al. Diferentes propostas de produção escrita e seus efeitos no desempenho de alunos em três exames. Relatório final de projeto de pesquisa, 2017 (não publicado).
WEIGLE, S. C. Integrating reading and writing in a competency test for non-native speakers of English. Assessing Writing, v. 9, p. 27-55, 2004.
WEIGLE, S. C.; PARKER, K. Source text borrowing in an integrated reading/writing assessment. Journal of Second Language Writing, v. 21, n. 2, p. 118-133, 2012.
YANG, H. Toward a Model of Strategies and Summary Writing Performance. Language Assessment Quarterly, v. 11, n. 4, p. 403-431, 2014.
YANG, H. C.; PLAKANS, L. Second language writers’ strategy use and performance on an integrated reading-listening- writing task. TESOL Quarterly, Washington, v. 46, p. 80-103, 2012.