A mudança da modalidade em perspectiva construcional: uma reanálise para “pode ser”
Modal change in a constructional approach: a reanalysis of “pode ser”
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v51i1.3351Abstract
In this paper, we intend to study the integration between semantic maps modality, understood as tools for synchronic and diachronic description, and an approach to the grammar of constructions. An analysis exercise is proposed for a Portuguese modal construction, pode ser. The research examines Portuguese texts from the 12th and 20th centuries. Different modal semantic connectivity maps are analyzed, and it is postulated that the model of Narrog (2012) is compatible with the hypothesized developments towards intersubjectivity (TRAUGOTT; DASHER, 2002; TRAUGOTT, 2010). The compatibility between these approaches and the proposal for constructional change by Traugott and Trousdale (2021) is then examined.
Keywords: semantic maps; modality; construction grammar; poder.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A aprovação dos artigos para publicação implica na cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação nesta revista. O(s) autor(es) autoriza(m) o Grupo de Estudos Lingüísticos do Estado de São Paulo (GEL) a reproduzi-lo e publicá-lo na revista Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), entendendo-se os termos "reprodução" e "publicação" conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O(s) autor(es) continuará(rão) a ter os direitos autorais para publicações posteriores. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (www.gel.org.br/estudoslinguisticos), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem o consulta. Essa autorização de publicação não tem limitação de tempo, ficando o GEL responsável pela manutenção da identificação do autor do artigo. Casos de plágio ou quaisquer ilegalidades nos textos apresentados são de inteira responsabilidade de seus autores.