Discursive Analysis of Eduardo Campos’ Images in Political Advertisements Disclosed During the Year of 2013
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v45i3.579Keywords:
discursive image, political advertisement, discourse analyses, éthos.Abstract
This article investigates the discursive image of Eduardo Campos, who was the president of Brazilian Socialist Party, built in two political advertisements that were disclosed on television during the year of 2013. Therefore, the theoretical framework of Discourse Analysis is used: an analytical process that does not consider verbal and non-verbal languages as dissociated forms is developed and some concepts, especially that about éthos. It was verified that Eduardo Campos’ image is formed through the articulation of strategies that contribute to the establishment of various discursive ethé – competent, human, supportive, corageous, and the éthos concerning the politician that works seriously. These ethé come together around the goal of trying to achive the public’s trust and credibility.
Downloads
References
AMOSSY, R. Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2008. 205 p.
AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade enunciativa. Cadernos de Estudos Linguísticos. Campinas: UNICAMP – IEL, v. 19, p. 25-42, jul./dez. 1990.
AUTHIER-REVUZ, J. Palavras incertas – As não-coincidências do dizer. Campinas: Editora da UNICAMP, 1998. 200 p.
CHARAUDEAU, P. O discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006. 290 p.
AUTHIER-REVUZ, J. Discurso Político. São Paulo: Contexto, 2008. 328 p.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005. 236 p.
MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. 3. ed. Campinas: Pontes, 1997. 198 p.
MAINGUENEAU, D. Cenas da Enunciação. POSSENTI, S. et al. (orgs.). Curitiba: Criar, 2006. 181 p.
MAINGUENEAU, D. A propósito do ethos. In: MOTTA, A. et al. (orgs.). Ethos Discursivo. São Paulo: Contexto, 2008. p. 11-29.
MALDIDIER, D. A inquietação do discurso: (re) ler Michel Pêcheux hoje. Campinas: Pontes, 2003. 110 p.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. São Paulo: UNICAMP, 1988. 317 p.
PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso. In: HAK, T. et al. (orgs.). Por uma Análise Automática do Discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: UNICAMP, 1990. p. 61-87.