Use of time and Portuguese classes: a case study on educational opportunities in a school vulnerable territory

Authors

  • Fernanda Marcucci Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), Guarulhos, São Paulo, Brasil
  • Claudia Lemos Vóvio Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), Guarulhos, São Paulo, Brasil

Keywords:

Education, Portuguese Language, Vulnerable Territories, Use of Time

Abstract

This work is part of a in course research “Relations between Schools and Competitive Interdependence Quality of Educational Opportunities” conducted by researchers at the Federal University of São Paulo (Unifesp) and the Centre for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (CENPEC). Aims to understand how the Portuguese Language classes are organized by proposing to observe time management (MARTINIC; VERGARA; HUEPE, 2013) and learning objects (SCHNEUWLY, 2009) privileged classes in the third year of a Primary Education School public school of São Paulo. The methodology was qualitative nature observation as the main instrument of Portuguese classes, four classes of the third year of elementary school, corresponding to the end of the literacy cycle were observed, a public school, located in São Miguel Paulista (SP), considered an area of high social vulnerability (ERNICA, BATISTA, 2012). The scientifi c relevance of this work is in the analysis of pedagogical practices; the interaction between students and teachers, their roles and functions; which objects of teaching (SCHNEUWLY, 2009) are privileged over others and therefore we seek to understand whether these factors are positive or not in learning this particular discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, M. L. de O. A qualidade da escola e as desigualdades raciais no Brasil. In: BELTRÃO, K. I. et al. Os mecanismos de discriminação racial nas escolas brasileiras. Rio de Janeiro: Ipea/Ford Foundation, 2005.

BATISTA, A. A. G. A aula de Português. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BATISTA, A. A. G.; RIBEIRO, V. M. Cultura escrita no Brasil: modos e condições de inserção. Educação e Realidade, Porto Alegre, jul./dez. 2004. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25394/14729>. Acesso em: 13 ago. 2014.

BERNSTEIN, B. Classes e pedagogia: visível e invisível. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 49, maio 1984. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15741984000200003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 23 set. 2014.

BONAMINO, A.; COSCARELLI, C.; FRANCO, C. Avaliação e letramento: concepções de aluno letrado subjacentes ao Saeb e ao Pisa. Dossiê: Letramento. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 91-113, dez. 2002. Disponível em: . Acesso em: 13 ago. 2014.

BOURDIEU, P. Efeitos de lugar. In: BOURDIEU, P. (Coord.). A miséria do mundo. Petrópolis: Vozes, 1997. p. 159-166.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Escala de desempenho em Língua Portuguesa na Prova Brasil e Saeb e Brasil, 2013. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/saeb/resultados-2013>. Acesso em: 20 nov. 2014. BROOKE, N.; SOARES, J. F. Pesquisa em efi cácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008.

CARVALHO-SILVA, H. H.; BATISTA, A. A. G. Esforços educativos de mães num território de alta vulnerabilidade social: um estudo de caso. Informes de Pesquisa, São Paulo: Cenpec, n. 6, 2012. Disponível em: <http://www.cenpec.org.br/biblioteca/ educacao/informes-de-pesquisa/informe-de-pesquisa-n-6-esforcos-educativos-de-maes-num-territorio-de-alta-vulnerabilidade-social-um-estudo-de-caso>. Acesso em: 10 ago. 2014.

ÉRNICA, M.; BATISTA, A. A. G. A escola, a metrópole e a vizinhança vulnerável. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 146, p. 640-666, maio/ago. 2012.

KAZTMAN, R. Seducidos y abandonados: el aislamiento social de los pobres urbanos. Revista de la Cepal, n. 75, p. 171-189, dez. 2001.

KLEIMAN, A. B. (Org.) Os significados do letramento. São Paulo: Mercado de Letras, 1995.

MALOUTAS, T. Efeitos de vizinhança e desempenhos escolares. In: VAN ZANTEN, Agnès (Org.). Dicionário de educação. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 288-291.

MARQUES, E. Redes sociais, segregação e pobreza. São Paulo: Editora Unesp, 2010.

MARTINIC, S.; VERGARA, C.; HUEPE, D. The use of time and interactions in the classroom: a case study in Chile. Pro-Posições, v. 24, n. 1, p. 123-135, 2013. ISSN 0103-7307.

MATÊNCIO, M. de L. M. Estudo da língua falada e aula de língua materna. Campinas: Mercado de Letras, 2001.

RIBEIRO, V. M. Justiça na escola e regulação institucional de redes de ensino do Estado de São Paulo. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

ROJO, R. H. R. Práticas de ensino em língua materna: Interação em sala de aula ou aula como cadeia enunciativa? In: KLEIMAN, A.; CAVALCANTE, A. (Org.) Linguística aplicada: duas faces e interfaces. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007.

SANT’ANNA, M, J. O papel do território na confi guração das oportunidades educativas: efeito escola e efeito vizinhança. In: CERNEIRO, S. de S.; SANT’ANNA, M, J. Cidades, olhares, trajetórias. Rio de Janeiro: Garamond, 2009. p. 167-192.

SCHNEUWLY, B. L’objet enseigné. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Org.). Des objets enseignés en classe de français: le travail de l’enseignant sur la rédaction de texts argumentatifs et sur la subordonnée relative. Rennes, FR: Presses Universitaires de Rennes, 2009. p. 17-28.

SOARES, J. F.; BROOKE, N. Pesquisa em efi cácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008.

TORRES, H. G.; FERREIRA, M. P.; GOMES, S. Educação e segregação social: explorando as relações de vizinhança. In: MARQUES, E.; TORRES, H. G. (Org.). São Paulo: segregação, pobreza e desigualdade. São Paulo: Senac, 2005. p. 123-141.

Published

2016-03-06

How to Cite

Marcucci, F., & Lemos Vóvio, C. (2016). Use of time and Portuguese classes: a case study on educational opportunities in a school vulnerable territory. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 44(2), 610–624. Retrieved from https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/998

Issue

Section

Ensino de Língua Materna