A emergência da pontuação na escrita de crianças brasileiras

Authors

  • Andressa Porto Gomes Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Marília, São Paulo, Brasil
  • Geovana Soncin Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4903-1919

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v20i1.3515

Keywords:

Letramento. Escrita Infantil. Aquisição da Escrita. Pontuação.

Abstract

This study aims to characterize the emergence of punctuation marks in texts written by children during the five school years that make up the first stage of Brazilian Elementary School. In this characterization, we describe, at first, types of punctuation marks that emerge in children's writing, relating them to the moments in which they emerge in the considered school stage, taking into account their frequency of manifestation and the function they perform; in a second moment, we identify movements in children's texts towards a conventionalized writing with regard to punctuation. The texts that make up the sample were produced during workshops of textual productions in a public school in the São Paulo countryside. The analysis is conducted in order to conceive punctuation marks in children's writing as indications that denounce both the relationship of the subject with language in his written way of enunciation mode and the changes in the position of the subject in relation to the writing itself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNARDES, A. C. A. Pontuando alguns intervalos da pontuação. 2002. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ensino-fundamental-de-nove-anos. Acesso em: 13 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1997.

CHACON, L. Características linguístico-discursivas da escrita: um olhar para a escrita infantil. (a sair)

CHACON, L. Oralidade e letramento na construção da pontuação. Revista Letras, Curitiba, v. 61, p. 97-122, 2003. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rel.v61i0.2883. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/letras/article/view/2883/2365. Acesso em: 13 jul. 2020.

CHACON, L. A pontuação e a demarcação de aspectos rítmicos da linguagem. DELTA, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 1-16, 1997.

CORRÊA, M. L. G. Letramento e heterogeneidade da escrita no ensino de português. In: SIGNORINI, I. (org.). Investigando a relação oral/escrita e as teorias do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 135-166.

CUNHA, C.; CINTRA, L. Nova Gramática do Português Contemporâneo. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

DAHLET, V. A pontuação e sua metalinguagem gramatical. Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 29-41, 2022.

DAHLET, V. As (man)obras da pontuação: usos e significações. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006.

FERRAZ, T.; GUIMARÃES, G. Por que é tão difícil ensinar a pontuar? Revista Portuguesa da Educação, v. 15, n. 1, p. 129-146, 2022.

FERREIRO, E. Os limites do discurso: pontuação e organização textual. In: FERREIRO, E. et al. Chapeuzinho Vermelho aprende a escrever: estudos psicolinguísticos comparativos em três línguas. São Paulo: Ática, 1996. p. 123-150.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

LEMOS, C. T. G. Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 42, p. 41-96, 2002.

LIMA, M. B. de Q. O uso e a compreensão das marcas de pontuação por crianças. 2003. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2003.

ROCHA, I. L. V. Pontuação e formato gráfico do texto: aquisições paralelas. DELTA, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 1-34, 1996.

ROCHA, I. L. V. Aquisição da pontuação na escrita infantil: usos e saberes de crianças na escrita de narrativas. 1994. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1994.

SALEH, Pascoalina B. de O. A narrativa infantil e o ensino da pontuação. Anais do CELSUL, 2008. Departamento Letras Vernáculas – Universidade Estadual de Ponta Grossa. Disponível em: http://www.celsul.org.br/Encontros/08/narrativa_infantil.pdf.Acesso em: 22 set. 2023.

SALEH, P. B. de O. A pontuação enunciativa e as instâncias narrativas em textos infantis de diferentes gêneros. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 357-389, 2016.

SILVA, A. da. A Aprendizagem da pontuação por alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma análise a partir da produção de diferentes gêneros textuais. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 35, p. 139-169, 2010.

SILVA, A.; MORAIS, A. G. Pontuação e gêneros textuais: uma análise das produções escritas de alunos da escola pública. Língua escrita, Belo Horizonte, n. 1, jan./abr. 2007. Disponível em: www.fae.ufmg.br/ceale. Acesso em: 22 set. 2023.

SILVA, C. S.; BRANDÃO, A. C. P. Reflexões sobre o ensino e a aprendizagem de pontuação. In: MORAIS, A. G. (org.). O aprendizado da ortografia. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Published

2023-10-27

How to Cite

Gomes, A. P., & Soncin, G. (2023). A emergência da pontuação na escrita de crianças brasileiras. Revista Do GEL, 20(1), 160–184. https://doi.org/10.21165/gel.v20i1.3515