About lexicon and dictionary in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3575

Keywords:

Lexicografia crítica. Espaço de enunciação. Autoria. Subjetividade. Sociedade. Ensino.

Abstract

This article discusses the potential formative role of dictionary projects carried out in the classroom during the Covid-19 pandemic, inscribed in what the author calls “critical lexicography”. The discussion is guided by a conception of language affiliated with historical materialism, in which the inseparability between language, subjectivity and society is assumed.

 

Downloads

References

BENVENISTE, E. (1958) Da subjetividade na linguagem. In: BENVENISTE, E. (1966) Problemas de linguística geral I. 3. ed. Campinas: Pontes/Editora da UNICAMP, 1991.

p. 284-293.

ELIAS DE OLIVEIRA, S. A língua afiada da Aurélia. Revista Ecos, v. 32, ano 19, n. 1, p. 211-226, 2022.

ELIAS DE OLIVEIRA, S. Sobre o funcionamento do político na linguagem. Línguas e Instrumentos Linguísticos, n. 34, p. 41-53, jul./dez. 2014.

ELIAS DE OLIVEIRA, S. O Dicionário inFormal e a relação do falante com a língua. Revista da ANPOLL, n. 37, p. 262-272, 2014a.

GUIMARÃES, E. Semântica do acontecimento. Campinas: Pontes, 2002.

NARANJO, J. Casa das estrelas: o universo contado pelas crianças. Tradução Carla Branco. Rio de Janeiro: Foz, 2013.

ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. São Paulo: Vozes, 1996.

ORLANDI, E. P. As formas do silêncio no movimento dos sentidos. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1995 [1992].

ORLANDI, E. P. Para quem é o discurso pedagógico? In: ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 4. ed. Campinas: Pontes, 2001 [1986].

PAVEAU, M.-A. Não linguistas fazem linguística? Uma abordagem antieliminativa das ideias populares. Policromias, ano III, p. 21-45, dez. 2018.

PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1995 [1975].

PEDROSA, C.; KLINGER, D.; WOLFF, J.; CÁMARA, M. (org.). Indicionário do contemporâneo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

SAUSSURE, F. de. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 1995 [1916].

VIP, A.; LIBI, F. Aurélia, a dicionária da língua afiada. São Paulo: Editora da Bispa, 2006.

Published

2024-07-15

How to Cite

Elias de Oliveira, S. (2024). About lexicon and dictionary in the classroom. Revista Do GEL, 20(3), 103–119. https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3575

Issue

Section

Edição Temática