Language Game Analysis (LGA)

a method for analyzing audiovisual material in the ecocognitive studies of language in use

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v21i2.3745

Keywords:

Language game analysis. Audiovisual material. Analysis method. Ecocognition and language. Research methodology.

Abstract

In this paper, we aim to characterize Language Game Analysis (LGA), a methodological contribution to the ecocognitive approach to language. This approach investigates the processes of construction of meaning in concrete interactions, considering the composition of verbal and non-verbal elements from which linguistic behavior emerges. The ecocognitive research program requires qualitative studies of audiovisual materials. Therefore, we present LGA as a suitable analysis technique for collecting and treating qualitative data from audiovisual materials. The implementation of LGA involves the refined description of the linguistic interactions recorded in a video in terms of language games (Wittgenstein, 1979; Steels, 2015; Autor). In order to demonstrate the procedures by which LGA can be implemented in practice, we make use of a case study. Thus, we take the case of how LGA has been used in the research work of Autor, bringing examples from its results. We conclude that LGA is an analysis technique that adequately aligns with the methodological demands of the ecocognitive approach to language and provides means for the operationalization of its studies.

Downloads

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BATISTA, T. de S. O desenvolvimento de jogos de linguagem em crianças pequenas: uma análise dos vlogs do canal Gemeos Ale Nanda, no YouTube. 2023. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53018. Acesso em: 17 maio 2024.

DUQUE, P. H. Categorização em jogos de linguagem: uma abordagem cognitivo-ecológica. In: ALMEIDA, A. A. D. (org.). A categorização em linguística cognitiva: organizando conhecimentos. Salvador: EDUFBA, 2022a. p. 17-47.

DUQUE, P. H. Percepção, linguagem e construção de sentidos: por uma abordagem ecológica da cognição. In: TENUTA, A. M.; COELHO, S. M. (org.). Uma abordagem cognitiva da linguagem: perspectivas teóricas e descritivas. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2018. p. 31-46.

DUQUE, P. H. Por uma abordagem ecológica da linguagem. Pontos de Interrogação, Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras – UNEB, v. 5, n. 1, p. 55-78, jan./jul. 2015. DOI: https://doi.org/10.30620/p.i..v5i1.2688. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/2688/0. Acesso em: 17 mai. 2024.

FILLMORE, C. J. Frame semantics. In: LINGUISTIC SOCIETY OF KOREA. (ed.). Linguistics in the morning calm. Seoul: Hanshin, 1982. p.111-137. Disponível em: https://brenocon.com/Fillmore%201982_2up.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.

GADELHA, A. P. da M. B. Porta dos Fundos: um estudo ecológico-cognitivo do humor à beira do caos. 2020. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/29418. Acesso em: 17 maio 2024.

GIBSON, J. J. The ecological approach to visual perception. New York: Houghton Mifflin, 1979.

GLASER, B.; STRAUSS, A. L. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. London: Aldine Transaction, 1967.

GOLONKA, S.; WILSON, A. Embodied cognition is not what you think it is. Frontiers in Psychology, Swiss Federal Institute of Technology Lausanne, v. 4, n. 58, p. 1-13, fev. 2013. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00058. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2013.00058/full. Acesso em: 17 maio 2024.

KRESS, G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

LIMA, F. H. de. Um método de transcrições e análise de vídeos: a evolução de uma estratégia. Comunicação individual. VII EMEM – Encontro Mineiro de Educação Matemática, São João Del-Rei, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/373632106_Um_metodo_de_transcricoes_e_analise_de_videos_a_evolucao_de_uma_estrategia. Acesso em: 19 jul. 2024.

NEGREIROS, G. R. C.; DIAS, A. R. F. (org.). O que é e o que faz a análise da conversação. O que é e o que faz... V. 4. Natal: EDUFRN, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/54871/3/_Cole%C3%A7%C3%A3o%20O%20que%20%C3%A9%20e%20o%20que%20faz%20-%20Volume%204%20-%20An%C3%A1lise%20da%20Conversa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 8 out. 2024.

NORRIS, S. Analyzing Multimodal Interaction: A Methodological Framework. Routledge, 2011.

O’HALLORAN, K. L. Introduction. In: O’HALLORAN, K. L. (ed.). Multimodal Discourse Analysis: Systemic-Functional Perspectives. New York: Continuum, 2004. p. 1-7.

PART 2: Days 8–16 (Temporada única, ep.2). The Beatles: Get Back [Série Documental]. Direção Peter Jackson. Produção Paul McCartney, Ringo Starr, Yoko Ono Lennon, Olivia Harrison, Peter Jackson, Clare Olssen e Jonathan Clyde. United Kingdom, New Zealand e United States. Produtoras Apple Corps Ltd. e WingNut Films, 2021. Distribuição Walt Disney Studios Home Entertainment. 2021. 2 Blu-ray (173 min.), son., color.

PRETI, D. (org.). Oralidade em textos escritos. Projetos paralelos – NURC/SP. V.10. São Paulo: Humanitas Publicações – FFLCH/USP, 2009.

RODRIGUES, M. V. P. A construção de sentido em interações linguísticas: um estudo ecocognitivo. 2023. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/58369. Acesso em: 7 jul. 2024.

RODRIGUES, M. V. P. DUQUE, Paulo H. “A minha fé é na ciência”: um estudo ecocognitivo das metáforas de ciência em um discurso negacionista. Signo, v. 48, n. 91, p. 69-82, jan./abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v48i91.17885. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/17885. Acesso em: 17 maio 2024.

RODRIGUES, M. V. P.; DUQUE, P. H.; MEDEIROS, I. S. Esquematicidade e emulação: refinando os conceitos de esquema de imagem e de metáfora primária a partir da abordagem ecológica de cognição e linguagem. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 14, n. 29, p. 188-207, dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32329. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32329. Acesso em: 17 maio 2024.

SHAPIRO, L. A. Embodied cognition: New Problems of Philosophy. New York: Routledge, 2010.

SILVA, E. A. da. Integração Conceptual sob a ótica da cognição ecológica em jogos de RPG. 2019. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/28398?locale=pt_BR. Acesso: 19 jul. 2024.

STEELS, L. Grounding language through evolutionary language games. In: STEELS, L.; HILD, M. (ed.). Language grounding in robots. New York: Spranger, 2012.

STEELS, L. The talking heads experiment: origins of words and meanings. Computational Models of Language Evolution. V. 1. Berlin: Language Science Press, 2015.

TAVARES, G. da C. Mecanismos de compreensão linguística em cegos congênitos: uma abordagem cognitiva da construção de sentidos. 2018. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/26922. Acesso em: 17 maio 2024.

TOMASELLO, M. Origins of human communication. London: The MIT Press, 2008.

VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London: Routledge, 2005.

WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. 2. ed. Os Pensadores. Tradução José Bruni. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

Published

2025-03-05

How to Cite

Rodrigues, M. V. P., & Duque, P. H. (2025). Language Game Analysis (LGA): a method for analyzing audiovisual material in the ecocognitive studies of language in use. Revista Do GEL, 21(2), 175–200. https://doi.org/10.21165/gel.v21i2.3745