Discursive authority in COVID-19 vaccination fact-checking: the case of @butantanoficial on Instagram

the case of @butantanoficial on Instagram

Autores

  • Augusto Oliveira Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-5974-6988
  • Gabriel Guimarães Alexandre Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1432-1118
  • Fabiana Komesu Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3820-1559
  • Juliana Alves Assis Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9383-4850
  • Cédric Fluckiger Université de Lille, Lille, França

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3584

Palavras-chave:

Disinformation. Fake News. COVID-19. Butantan Institute. Discursive strategies. Authority.

Resumo

From the theoretical-methodological perspective of New Literacy Studies and French Discourse Analysis, this paper aims to investigate discursive strategies employed by Butantan Institute in publications aimed at debunking dis- or misinformation about COVID-19 vaccination in Brazil. The corpus consists of 32 visual-verbal textual productions (posts) published by the @butantanoficial profile on the digital social network Instagram in the years 2020, 2021, 2022, and 2023. The hypothesis, grounded in the studies of Amossy (2022), is that over these years, the Institute has made various attempts to establish authority in the discourse surrounding COVID-19 vaccination, particularly concerning the possession of what would be perceived as “true statements” about vaccination, in contrast to “false statements”, within a context of disinformation and fake news. The results highlight the prioritization of strategies in the discursive construction and re-elaboration of an ethos closely tied to different demands from the public as well as to interests of the Institute itself, across various stages of the COVID-19 pandemic.

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Biografia do Autor

Augusto Oliveira, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

É pós-graduando do Curso de Mestrado do Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos - PPGEL (Conceito CAPES 7), da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, câmpus de São José do Rio Preto, e bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP/Proc. n 2023/06752-6). É graduado em Letras (Português/Inglês) pela mesma instituição (UNESP, 2023). Foi bolsista de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq, 2021) e da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP, 2021-2023). Desde 2021, é membro do grupo de pesquisa "Práticas de leitura e escrita em contexto digital" (UNESP/CNPq), liderado pela Profa. Dra. Fabiana Komesu. Desde 2023, é membro discente do Projeto Temático "Aprendizes universitários em práticas contemporâneas de letramento acadêmico-científico para a formação de professores e de pesquisadores globalizados", coordenado pela Profa. Dra. Inês Signorini (UNICAMP), com financiamento da FAPESP (Proc. n 2022/05908-0). É membro da Comissão Editorial da Revista Mosaico (UNESP/São José do Rio Preto). Tem interesse na área de Linguística e nos temas letramentos acadêmico-científicos, divulgação científica, desinformação e discurso.

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Publicado

15-07-2024

Como Citar

Oliveira, A. V. de, Alexandre, G. G. ., Komesu, F., Assis, J. A., & Fluckiger, C. . (2024). Discursive authority in COVID-19 vaccination fact-checking: the case of @butantanoficial on Instagram: the case of @butantanoficial on Instagram. Revista Do GEL, 20(3), 213–236. https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3584

Edição

Seção

Edição Temática