Discursive authority in covid-19 vaccination fact-checking
the case of @butantanoficial on Instagram
DOI:
https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3584Keywords:
Literacies, Disinformation, Fake News, Covid-19, Instituto Butantan, Discursive strategies, AuthorityAbstract
From the theoretical-methodological perspective of New Literacy Studies and French Discourse Analysis, this paper aims to investigate discursive strategies employed by Butantan Institute in publications aimed at debunking false or misleading information regarding covid-19 vaccination in Brazil. The corpus consists of 32 verbo-visual textual productions (posts) published by the @butantanoficial profile on the digital social network Instagram in the years 2020, 2021, 2022, and 2023. The hypothesis, grounded in the studies of Amossy (2022), is that over these years, the Institute made various attempts to establish authority in the discourse surrounding covid-19 vaccination, particularly concerning the possession of what would be perceived as "true information" about vaccination, in contrast to "false information," within a context of disinformation and fake news. The results highlight the prioritization of strategies in the discursive construction and re-elaboration of an ethos closely tied to different demands from the public and interests of the Institute itself, across various stages of the covid-19 pandemic.
Downloads
References
AMOSSY, R. Constructing political legitimacy and authority in discourse. Argumentation et Analyse du Discours, v. 28, p. 1-20, 2022. Disponível em: http://journals.openedition.org/aad/6398. Acesso em: 05 ago. 2023.
ASSIS, J. A.; KOMESU, F.; POLLET, M.-C. The readers’s training in the context of disinformation and fake news: challenges for literacy studies in the COVID-19 pandemic and beyond. Scripta, Belo Horizonte, v. 25, p. 9-38, 2021. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/27640/18965. Acesso em: 05 ago. 2023.
COSTA, G.; BARROS, V. L. B. Aspectos discursivos sobre a eficácia da Coronavac no Twitter. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Comunicação Social) – Universidade de Brasília, Brasília, 2021. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/32749. Acesso em: 05 ago. 2023.
CORRÊA, M. L. G. As perspectivas etnográfica e discursiva no ensino da escrita: o exemplo de textos de pré-universitários. Revista da ABRALIN, v. 10, n. 4, p. 333-356, 2011. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1115 . Acesso em: 05 ago. 2023.
GALHARDI, C. P.; FREIRE, N. P.; FAGUNDES, M. C. M.; MINAYO, M. C. S.; CUNHA, I. C. K. O. Fake News e hesitação vacinal no contexto da pandemia da covid-19 no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 27, n. 5, p. 1850-1858, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/PBmHtLCpJ7q9TXPwdVZ3kGH/?lang=pt. Acesso em: 05 ago. 2023.
INOUE, M.; SHIMOURA, K.; NAGAI-TANIMA, M.; AOYAMA, T. The Relationship Between Information Sources, Health Literacy, and COVID-19 Knowledge in the COVID-19 Infodemic: Cross-sectional Online Study in Japan. Journal of Medical Internet Research, v. 24, n. 7, 2022. Disponível em: https://www.jmir.org/2022/7/e38332/. Acesso em: 05 ago. 2023.
JANKS, H. A importância do letramento crítico. Letras & Letras, Uberlândia, v. 34,
n. 1, jan./jun. 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/42961/22428. Acesso em: 05 ago. 2023.
KOMESU, F.; ALEXANDRE, G. G.; SILVA, L. S. A cura da infodemia? O tratamento da desinformação em práticas sociais letradas de checagem de fatos em tempos de covid-19. In: RODRIGUES, D. L. D. I.; SILVA, J. Q. G. (org.). Estudos aplicados à prática da escrita acadêmica: colocando a mão na massa. Belo Horizonte: Editora PUC Minas, 2020. p. 185-229.
KOMESU, F.; DAUNAY, B.; FLUCKIGER, C. Littéracies numériques et désinformation: le rôle de l’enseignant dans le contexte d’infodémie. In: SCHEEPERS, C. (org.). Former à l’écrit, former par l’écrit dans le supérieur. Paris: DeBoeck, 2021. p. 255-267.
KOMESU, F.; COSTA; J. R. P.; CIÊNCIA, A. C. B.; SILVA, C. COVID-19 e desinformação: notas sobre o serviço brasileiro “Saúde sem Fake News” e seu leitor. Investigações, Recife, v. 35, n. 2, p. 1-28, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/254221. Acesso em: 05 ago. 2023.
KRIEG-PLANQUE, A. A noção de “fórmula” em análise do discurso: quadro teórico e metodológico. Tradução Luciana S. Salgado e Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2010.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New literacies: everyday practices and social learning. 3. ed. England: Open University Press, 2011.
MARTINS, L.; ALMEIDA, R.; SPAGNUOLO, S.; ORRICO, A. De cobras a funk: a guinada na comunicação do Butantan. Núcleo Jornalismo, 25 mar. 2021. Disponível em: https://www.nucleo.jor.br/reportagem/2021-03-25-de-cobras-afunk-a-guinada-na-comunicacao-do-butantan/. Acesso em: 05 ago. 2023.
McLAREN, P. L. Culture or Canon? Critical Pedagogy and the Political of Literacy. Harvard Educational Review, v. 58, n. 2, p. 213-234, 1988.
NAEEM; S. B.; BOULOS, M. N. L. COVID-19 Misinformation Online and Health Literacy:
A Brief Overview. International Journal Environmental Research Public Health, v. 18,
p. 1-12, 2021. Disponível em: https://www.mdpi.com/1660-4601/18/15/8091. Acesso em: 05 ago. 2023.
OLIVEIRA, A. V.; KOMESU, F. Letramentos e desinfodemia: o leitor modelo do serviço de checagem de fatos “Saúde sem Fake News” na pandemia de COVID-19. Travessias Interativas, São Cristóvão, v. 12, n. 25, p. 62-79, jan./abr. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17119. Acesso em: 05 ago. 2023.
PERELMAN, C.; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado da argumentação: a nova retórica. Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
RECUERO, R.; SOARES, F. B. O discurso desinformativo sobre a cura da COVID-19 no Twitter. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, v. 24, p. 1-29, jan./dez. 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/230916. Acesso em: 05 ago. 2023.
REDE DE PESQUISA SOLIDÁRIA. COVID-19: Políticas públicas e as respostas da sociedade. Nota técnica n. 31, 22 maio. 2021a. Disponível em: https://redepesquisasolidaria.org/wp-content/uploads/2021/05/boletimpps-31-22maio2021.pdf. Acesso em: 05 ago. 2023.
REDE DE PESQUISA SOLIDÁRIA. COVID-19: Políticas públicas e as respostas da sociedade. Nota técnica n. 37, 29 novembro. 2021b. Disponível em: https://redepesquisasolidaria.org/wp-content/uploads/2021/12/boletimpps-37-28nov2021-1.pdf. Acesso em: 05 ago. 2023.
SILVA, L. F. A.; BAALBAKI, A. C. F. Saúde, ciência e política na encruzilhada de discursos: outra guerra da vacina. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 63, p. 1-17, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8665092/26902. Acesso em: 05 ago. 2023.
STREET, B. V. Literacy in theory and practice. London: Cambridge University Press, 1984.
VEIGA, E. Butantan e Fiocruz: da peste bubônica à covid. Deutsche Welle, 2021. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br/butantan-e-fiocruz-da-peste-bubônica-à-covid-120-anos-de-história/a-56651275. Acesso em: 05 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista do GEL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização mundial do conhecimento.
A REVISTA DO GEL não cobra taxa de submissão ou de editoração de artigos (articles processing charges – APC).
Os critérios gerais de direitos autorais da REVISTA DO GEL estão dispostos no termo de direitos autorais que cada autor aceita ao submeter seu trabalho no periódico. Como regra geral o periódico utiliza as regras CC BY-NC da Creative Commons (regra disponível em: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode)