Investigating telecollaborative genres: analysis of teletandem oral sessions communicative purpose through learners’ diaries

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i3.2981

Palavras-chave:

telecollaboration, genres, Multimodal Teletandem Corpus (MulTeC)

Resumo

This paper aims to investigate the communicative purpose of a telecollaborative genre, namely the initial teletandem oral session (iTOS), the first virtual encounter between learners who participate in the Teletandem Brasil project. Although telecollaborative genres are still underexplored, studies have been advancing in observing the development of a community, and in identifying the patterns of action that are effective. Through the analysis of 17 learners’ diaries, available at Multimodal Teletandem Corpus, the present study examines students’ stance on the communicative purpose of the genre. Results suggest that learners recognize the purpose of iTOS to be to get to know their partners and find common ground, and indicate that both learners and researchers have similar views on what the communicative purpose of the genre iTOS is.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Laura Rampazzo, Instituto Federal de São Paulo

Laura Rampazzo é doutora e mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista. É professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de São Paulo, na área de Letras (Português/Inglês). Seus interesses de pesquisa são em intercâmbio virtual/telecolaboração, gêneros, comunidades, polidez linguística.

Referências

ARANHA, S. Os gêneros na modalidade de teletandem institucional integrado: a primeira sessão de interação. In: NASCIMENTO, E. L.; ROJO, R. H. R. (org.) Gêneros de texto/discurso e os desafios da contemporaneidade. Campinas: Pontes Editores, p. 97-117, 2014.

ARANHA, S.; BRAGAGNOLLO, R. M. Genres and teletandem: Towards a successful relationship. In: LIMA-LOPES, R. E.; FISCHER, C. R.; GAZOTTI-VALIM, M. A. (org.). Perspectivas em línguas para fins específicos: Festchrift para Rosinda Ramos. Campinas: Pontes Editores, p. 81-91, 2015.

ARANHA, S.; CAVALARI, S. M. S. A trajetória do projeto Teletandem Brasil: da modalidade Institucional Não-Integrada à Institucional Integrada. The ESPecialist, v. 35, n.2, p. 183-201, 2014.

ARANHA, S.; LOPES, Q. B. Moving from an internal databank to a sharable multimodal corpus: the MulTeC case. The ESPecialist, v. 40, n.1, n.p, 2019b.

ARANHA, S.; WIGHAM, C. R. Virtual exchanges as complex research environments: facing the data management challenge. A case study of Teletandem Brasil. Journal of Virtual Exchange, v. 3, p. 13-38, 2020.

ASKEHAVE, I.; SWALES, J. M. Genre identification and communicative purpose: a problem and a possible solution. Applied Linguistics, v. 22, n. 2, p. 195-212, 2001.

BAZERMAN, C. Constructing experience. Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press, 1994.

BHATIA, V. K. Analysing genre: Language Use in Professional Settings. London and New York: Longman, 1993.

BRAMMERTS, H. Tandem language learning via the internet and the International E-Mail Tandem Network. In: D. Little & H. Brammerts (Ed.), A Guide to Language Learning in Tandem via the Internet. CLCS Occasional Paper, 46. Dublin: Trinity College, p. 9-21, 1996.

BENEDETTI, A. M.; CONSOLO, D. A.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (org.). Pesquisas em ensino e aprendizagem no teletandem Brasil: Línguas estrangeiras para todos. Campinas: Pontes Editores, p. 21-45, 2010.

CAVALARI, S. M. S.; ARANHA, S. Teletandem: integrating e-learning into the foreign language classroom. Acta Scientiarium: Language and culture, v. 38, n. 4, 327-336, 2016.

CURTIS, A.; BAILEY, K. M. Diary Studies. OnCUE Journal, v. 3, n.1, p. 67-85, 2009.

DOOLY, M.; SADLER, R. “If you don’t improve, what’s the point?” Investigating the impact of a “flipped” online exchange in teacher education. ReCALL, v. 32, n. 1, p. 4-24, 2020.

HELM, F. Language and culture in na online contexto: what can learner diaries tell us about intercultural competence? Language and Intercultural Communication, v. 9, n. 2, p. 1-14, 2009.

MILLER, C. R. (1984). Gênero como ação social. In: DIONÍSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (org.). Gênero textual, agência e tecnologia. Trad. Judith Chambliss Hoffnagel. São Paulo: Parábola Editorial, p. 21-41, 2012.

AUTHOR.

AUTHOR.

AUTHOR.

AUTHOR.

SILVA, J. M. Projeto Teletandem Brasil: As relações entre as comunidades virtuais, as comunidades discursivas e as comunidades de prática. Orientadora: Solange Aranha. 2012. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2012.

SILVA, R. F. Um estudo com foco no uso do diário reflexivo como instrumento de promoção da autonomia. Orientadora: Suzi Marques Spatti Cavalari. 2014. Iniciação Científica (Graduando em Licenciatura em Letras). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo, 2014.

SWALES, J. M. et al. A new link in a chain of genres? Hermes, Journal of Linguistics, v. 25, p. 133-141, 2000.

SWALES, J. M. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. M. Other Floors, Other Voices: A Textography of a Small University Building. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 1998.

SWALES, J. M. Reflections on the concept of discourse community. ASp, v. 69, p. 7-19, 2016.

SWALES, J. M. Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

SWALES, J. M. Worlds of genre - metaphors of genre. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. (Eds.). Genre in a Changing World. 1ed. Colorado/Indiana: The WAC Clearinghouse and Parlor Press, p. 1-16, 2009.

TELLES, J. A. Projeto Teletandem Brasil: Línguas Estrangeiras para Todos - Ensinando e Aprendendo línguas estrangeiras in-tandem via MSN Messenger. Faculdade de Ciências e Letras de Assis, UNESP, 2006.

TELLES, J. A. Teletandem and Perfomativity. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 15, n. 1, p. 1-30, 2015.

TELLES, J.A. (Org.) Teletandem: Um contexto virtual, autônomo e colaborativo de aprendizagem de línguas estrangeiras para o século XXI. Campinas: Pontes Editores, 2009.

VASSALLO, M. L.; TELLES, J. A. Foreign Language Learning in-tandem: theoretical principles and research perspectives. The ESPecialist, v. 27, n. 1, p. 83-118, 2006.

Downloads

Publicado

27-12-2021

Como Citar

Rampazzo, L. (2021). Investigating telecollaborative genres: analysis of teletandem oral sessions communicative purpose through learners’ diaries. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(3), 1173–1189. https://doi.org/10.21165/el.v50i3.2981

Edição

Seção

Artigos