Saving Brazil: a discursive analysis of JMN evangelistic campaigns

Authors

  • Daiane Rodrigues de Oliveira Bitencourt Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, São Paulo, Brasil

Keywords:

constituent discourse, Religious discourse, stereotypes

Abstract

The aim of this paper is to analyze evangelistic campaigns of the National Mission Board of the Baptist church. In order to do this, we use the theoretical postulates of Discourse Analysis, mainly Maingueneau’s postulations on the constituent discourse. The research corpus is a set of materials from the campaigns of National Mission Board. The result of the research shows that the Baptist discourse builds an image of its other as the one that needs to be evangelized. This image is sustained by a series of stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMOSSY, R.; PIERROT. A. H. Estereotipos y clichés. Buenos Aires: Eudeba, 2001. 133 p.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, DF, 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm>. Acesso em: 21 maio de 2014.

LÉONARD, É. G. O protestantismo brasileiro: estudo de eclesiologia e história social. São Paulo: Aste, 1981. 388 p.

MAINGUENEAU, D. Analisando discursos constiuintes. Revista do GELNE, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2000.

MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. São Paulo: Criar, 2006. 181 p.

MAINGUENEAU, D. A propósito do ethos. In: MOTTA, A. R.; SALGADO, L. (Org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008a. p. 11-29.

MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola, 2008b [1984]. 189p.

MENDONÇA, A. G. Evolução história e confi guração atual do protestantismo no Brasil. In: MENDONÇA, A. G.; VELASQUES FILHO, P. Introdução ao Protestantismo no Brasil. São Paulo: Edições Loyola, 1990. p. 11-59.

ORLANDI, E. Terra à vista: discurso do confronto: velho e novo mundo. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2008. 286 p.

POSSENTI, S. Estereótipos e identidade: o caso nas piadas. In: POSSENTI, S. Os limites do discurso: ensaios sobre o discurso e o sujeito. 2. ed. São Paulo: Criar Edições, 2004; p. 155-166. Cap. 3.

Published

2016-03-11

How to Cite

Rodrigues de Oliveira Bitencourt, D. (2016). Saving Brazil: a discursive analysis of JMN evangelistic campaigns. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 44(3), 981–990. Retrieved from https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/1031

Issue

Section

Análise do Discurso