Interactive frames and discursive topic management in a community of practices of aphasics and non-aphasics

Authors

  • Caio Mira Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1590

Keywords:

aphasia, community of practice, interaction, topic

Abstract

The conversational practices are a privileged locus for the analysis of textual and semantic phenomena involved in understanding the relationship between language and social organization in groups. In this sense, it is necessary to mobilize analytical categories that allows understanding the conversation in its textual and interactive dimensions. Therefore, the discursive topic and the interactive frame notions will be the ones used for the analysis of conversational situations of a group of aphasics and non-aphasics. Our aim is analyzing the relation between the interactive frame and the discursive topic in conversational situations of aphasic and non-aphasic groups according to the properties of the concept of community of practice. In the scope of this work, we expect to demonstrate how topical management is susceptible to the frame settings of the in a context marked by the specificity of being a living space and a space for language use situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caio Mira, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doncente do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade do Vale do Rio dos Sino - Escola da Indústria Criativa.

 

Mestre e Doutor em Linguísitca - UNICAMP

References

CLARK, H. Using Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

ECKERT, P.; MC-CONNELL-GINET, S. Think practically and look locally: Language and gender as community-based practice. In: Annual review of Anthropology, s/l., s/ed., v. 27, p. 461-490, 1992.

ERICKSON, F.; SHULTZ. E. O “quando” em um contexto: questões e métodos na análise da competência social. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. Sociolinguística Interacional, 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002. p. 125-142. (Originalmente publicado em Ethnography and Language, 1981).

GALEMBECK, P. O turno conversacional. In: PRETI, D. (Org.). Análise de textos orais. 3. ed. São Paulo: Humanitas, 1997. p. 88-94.

HANKS, W. O que é contexto? In: BENTES, A. C.; REZENDE, R. C.; MACHADO, M. A. R. (Org.). Língua como prática social: das relações entre língua cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. São Paulo: Cortez, 2008. p. 169-201.

JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. São Paulo: Cultrix, 1981 [1954].

JUBRAN, C. C. O tópico discursivo. In: JUBRAN, C. C. A.; KOCH, I. G. V. (Org.). Gramática do português falado culto no Brasil: a construção do texto falado. v. 1. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006. p. 89-132.

KOCH, I. G. V.; PENNA, M. A. O. Construção e Reconstrução de objetos-de-discurso: manutenção tópica e progressão textual. In: Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 48, n. 1, p. 23-31, jan./jun. 2006.

LURIA, A. R. Fundamentos de Neuropsicologia. São Paulo: EDUSP, 1981.

MARCUSCHI, L. A. Análise da Conversação. São Paulo: Ática, 1998.

MIRA, C. C. C. R. Afasia e interação: uma análise da dinâmica de turnos e da gestão do tópico nas práticas conversacionais de sujeitos afásicos e não-afásicos. 2012. 166 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

MORATO, E. M. Neurolinguística. In: MUSSALIM. F.; BENTES, A. C. (Org.). Introdução à Linguística: domínios e fronteiras. v. 2. São Paulo: Cortez, 2001. p. 143-170.

MORATO, E. M. et al. Sobre as afasias e os afásicos. Subsídios teóricos e práticos elaborados pelo Centro de Convivência de Afásicos. Campinas: Editora da UNICAMP, 2002.

TANNEN. D.; WALLAT. C. Enquadres interativos e esquemas de conhecimento em interação: exemplos de um exame/consulta médica. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. Sociolinguística Interacional. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2002. p. 153-174. (Originalmente publicado em Social Psychology Quarterly, nº 50, 1987).

TOMASELLO, M. Origins of human communication. Cambridge: MIT Press, 2003.

VION, R. La communication verbale: analyse des interactions. Paris: Hachette, 1992.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

WENGER, E. Communities of practice. Learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Published

2017-11-21

How to Cite

Mira, C. (2017). Interactive frames and discursive topic management in a community of practices of aphasics and non-aphasics. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(2), 432–447. https://doi.org/10.21165/el.v46i2.1590

Issue

Section

Análise da Conversação