Emphasis on teaching writing: thematic content, style and compositional structure in Brazilian Portuguese textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v49i2.2655

Keywords:

textbooks, writing, writing proposals, dialogism.

Abstract

This work presents the analysis of the writing proposals from sixteen Portuguese textbooks. Those books were published between 1930 and 2002, in Brazil. Discarding any supposition that the notion of speech genre (BAKHTIN, 2016) may be used as didactic instrument in those books, the writing proposals are described according to thematic content, style and compositional structure, speech genre elements used as theoretical-methodological tools, here presented in the analysis of Português para o ginásio, a textbook by Cretela (1948). The aim of this work is to determine which of those elements is the most emphasized on the textbooks of the period. The results indicate that, between 1930 and 1960, prevailed the emphasis on thematic content and, from 1970 onwards, on compositional structure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristian Henrique Imbruniz, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa, da Universidade de São Paulo

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Ed. 34, 2016.

BATISTA, A. Um objeto variável e instável: textos, impressos e livros didáticos. In: ABREU, M. (org.). Leitura, história e história da leitura. Campinas: Mercado das Letras/Fapesp/ALB, 1999. p. 529-576.

CEGALLA, D.; ROCHER, D. Português: 4ª série ginasial. Nacional, 1966.

CRETELA, J. Português para o ginásio: 3ª e 4ª séries. São Paulo: Nacional, 1948.

CORRÊA, M. Bases teóricas para o ensino da escrita. Ling. (dis)curso. v. 13, n. 3, p. 481-513, 2013.

CORRÊA, M. Relações intergenéricas na análise indiciária de textos escritos. Trab. Ling. Aplic., v. 45, n. 2, p. 205-224, 2006.

FREITAS, P. O nosso idioma: sintaxe das categorias gramaticais. São Paulo: Nacional, 1938.

FREITAS, M.; BICCAS, M. História social da educação no Brasil (1926-1996). São Paulo: Cortez, 2009.

GUILHAUMOU, J.; MALDIDIER, D. Efeitos do arquivo: a análise do discurso no lado da história. In: ORLANDI, E. (org.). Gestos de leitura: da história no discurso. Tradução Suzy Maria Lagazzi e José Horta Nunes. Campinas: Unicamp, 2014. p. 169-190.

MESERANI, S. O intertexto escolar: sobre leitura, aula e redação. São Paulo: Cortez, 1995.

IMBRUNIZ, C. Elementos para uma memória discursiva do ensino de escrita: livros escolares de português (1930-2002). 2019. Dissertação (Mestrado em Filologia e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

IMBRUNIZ, C. Livros escolares e ensino de escrita: selecionando material entre a linguística e a história. Investigações, v. 31, n. 2, p. 429-457, 2018.

MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MEDEIROS, R. Representações do ensino da leitura: as aulas de português na escola secundária brasileira (séculos XIX e XX). 2019. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.

PÊCHEUX, M. Discurso: estrutura ou acontecimento. Tradução Eni Orlandi. Campinas: Pontes, 2015.

RAZZINI, M. História da disciplina português na escola secundária brasileira. Tempos e Espaços em Educação, v. 4, p. 43-58, 2010.

SOARES, M. Português na escola: uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (org.). Linguística da norma. São Paulo: Edições Loyola, 2002. p. 155-177.

Published

2020-06-26

How to Cite

Imbruniz, C. H. (2020). Emphasis on teaching writing: thematic content, style and compositional structure in Brazilian Portuguese textbooks. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 49(2), 819–837. https://doi.org/10.21165/el.v49i2.2655

Issue

Section

Artigos