Semiotics, Enunciation and the Discourse on Internet: the experience of an online course
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v50i2.2901Keywords:
teaching of semiotics, enunciation, online course, discourse on the internet, regimes of interaction and meaning.Abstract
This paper presents an online course that happened in July 2020 on the digital platform, offered by the Department of Extension of the Faculty of Philosophy, Letters, and Human Sciences of the University of São Paulo. It was about semiotics, enunciation, and the discourse on the internet. The course had the purpose of presenting semiotic concepts for the analysis of the enunciation and the discursive level based on Fiorin (2002) and Barros (2002), and how these concepts apply to the analysis of the discourse on the internet according to Barros (2015). This text brings considerations on the development of the course, reflects on the interaction between instructor and participants, and presents an analysis built together by them, during the course, over content extracted from social media.Downloads
References
ADICHIE, C. Hibisco roxo. São Paulo: Cia. das Letras, 2003.
ALONSO Aldama, J. As transparências enganam. Estudos Semióticos [on-line], São Paulo, v. 15, n. 1. p. 152-161, ago. 2019.
BARROS, D. L. P. de. Teoria do Discurso. Fundamentos Semióticos. São Paulo: Humanitas, 2002.
BARROS, D. L. P. de. A complexidade discursiva na internet. CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada, Araraquara, v. 13, n. 2, p. 13-31 2015.
BARROS, D. L. P. de. Estudos discursivos da intolerância: o ator da enunciação discursivo. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 58:1, 2016.
CORTINA, A.; MARCHEZAN, R. Teoria semiótica: a questão do sentido. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (org.). Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. v. 3. Campinas: Cortez, 2011. p. 393-437.
DAVIS, A. A liberdade é uma luta constante. São Paulo: Boitempo, 2017.
DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
DISCINI, N. O estilo nos textos. São Paulo: Contexto, 2004.
FIORIN, J. L. As astúcias da Enunciação. São Paulo: Ática, 2002.
GOMES, R. de S. Crise de veridicção e interpretação: contribuições da Semiótica. Estudos Semióticos [on-line], São Paulo, v. 15, n. 2, p. 15-30 dez. 2019.
GREIMAS, A. J. A Enunciação (uma postura epistemológica). Cópia PDF traduzida por Jean Cristtus Portela e Maria Lúcia V. P. Diniz do texto original: L’énonciation (une posture épistemologique). Significação – revista brasileira de semiótica, 1974. Disponível em: http://semiotica.fflch.usp.br/sites/semiotica.fflch.usp.br/files/u45/enunciacao-Greimas.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.
GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Cultrix, [1979].
LANDOWSKI, E. Regimes de sentido e formas de educação. Tradução Luíza Silva. Entreletras, Araguaína, v. 7, n. 2, p. 8-14, jul./dez. 2016.
LANDOWSKI, E. Interações Arriscadas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014.
MYRTES, A. Mauricea. São Paulo: Editora Edith, 2019.
NORONHA, A. C. C. Considerações semióticas sobre o uso de tecnologia digital em salas de aula. Estudos Semióticos, v. 15, n. 2, p. 280-291, 2019.