Dialogues between enunciation and foreign language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i1.2971

Keywords:

Theory of Predicative and Enunciative Operations, phrasal verbs, foreign language teaching, wpilinguistic activity, notion.

Abstract

This work lies in the field of the Theory of Predicative and Enunciative Operations and aims to assess the potential contribution of enunciation to the teaching of foreign languages. We confront two teaching methodologies, one, instrumental, known to be dominant in the teaching of foreign languages, which, roughly speaking, privileges the teaching of form over meaning, and another one, interactional/dialogical, a proposal defended here as theoretical support for teachers who seek alternatives to the most traditional approaches to language teaching. Therefore, we chose the English phrasal verbs as the topic to illustrate this discussion since these structures are typical of the English language, containing characteristics that are extremely unfamiliar for non-native speakers, which makes them a didactic challenge. Our corpus of phrasal verbs is mostly extracted from dictionaries and a headline from The New York Times.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Daniel Passarelli França, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil

Doutor em linguística pela Universidade Federal de São Carlos. Professor adjunto na Academia da Força Aérea onde leciona língua inglesa.

Marília Blundi Onofre, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil

Pós-doutora em linguística pela Universidade Estadual de São Paulo. Professora associada no Departamento de Letras da Universidade Federal de São Carlos.

References

BENVENISTE, É. Problemas de Linguística Geral I e II. Campinas: Pontes, 1989.

BIASOTTO-HOLMO, M. Uma abordagem culioliana para o fenômeno da tradução. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 1, n. 25, p. 177-195, set. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2010v1n25p177. Acesso em: 21 mar. 2017.

BRITISH NATIONAL CORPUS CONSORTIUM. British national corpus: World edition. Oxford: Humanities Unit of Oxford University, 2000.

BRYSON, B. Troublesome words. 3. ed. Londres: Penguin Books, 2002.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’enonciation: operations et représentations. Paris: Ophrys, 2000.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’énonciation: formalisation et opérations de repérage. v. 2. Paris: Ophrys, 1999.

CULIOLI, A. Pour une linguistique de l’énonciation. Paris: Ophrys, 1990.

CULIOLI, A. Notes du séminaire de D.E.A. 1983–1984. Paris: Poitiers, 1985.

DUFAYE, L. OFF and ON: Projet de représentation formelle. Cycnos, Nice, v. 23, n. 1, 2006.

FRANCKEL, J.-J.; PAILLARD, D. Aspectos da teoria de Antoine Culioli. In: Romero, M.; Biasotto-Holmo, M. (org.). Linguagem e enunciação: representação, referenciação e regulação. São Paulo: Contexto, 2011.

FUERBRINGER, J. Action on budget put off by G.O.P.; Dole hunts votes. The New York Times, New York, 1982. Disponível em: https://www.nytimes.com/1985/04/26/us/action-on-budget-put-off-by-gop-dole-hunts-votes.html. Acesso em: 26 abr. 2017.

FUCHS, C. La Paraphrase. Paris: PUF, 1982.

GO ON. In: CAMBRIDGE Dictionary. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. Disponível em: https://dictionary.cambridge.org/pt/dicionario/ingles/go-on. Acesso em: 13 mar. 2020.

LATHAM-KOENIG, C.; OXENDEN, C. American English File. Coleção. 2nd edition. Practice. Oxford: Oxford University Press, 2014.

MARCHENA, E.; HULSTJIN, J. H. Avoidance: grammatical or semantic causes? Studies in Second Language Acquisition, Cambridge, v. 11, n. 3, p. 241-255, dez. 1989.

PASSARELLI, J. D. F. O ensino de língua estrangeira sob o viés da teoria das operações predicativas e enunciativas: um estudo dos verbos frasais do inglês. 2020. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.

REZENDE, L. M. Atividade epilinguística e o ensino de língua portuguesa. Revista do GEL, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 95-108, 2008.

RICHARDS, J. C.; HULL, J.; PROCTOR, S. Interchange. Coleção. 5th edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2017.

SMABY, R. M. The Structure in Paraphrase Grammars. In: SMABY, R. M. Paraphrase Grammars. Formal Linguistic Series. v. 2. Springer: Dordrecht, 1971.

SMITH, L. P. English idioms: Society for pure English tract XII. Oxford: Clarendon Press, 1923.

TYLER, S. Dream on. 1972. Música. Intérprete: Aerosmith. In: DREAM ON. Boston: Columbia, 1972. 1 disco vinil, faixa única (5 min).

VOGÜÉ, S. de. Culioli após Benveniste: enunciação, linguagem, integração. In: VOGÜÉ, S. de; FRANCKEL, J.-J.; PAILLARD, D. Linguagem e Enunciação – representação, referenciação e regulação. São Paulo: Contexto. 2011.

WILD, C. Attitudes towards English usage in the late modern period: the case of phrasal verbs. 2010. Tese (Pós-doutorado em Filosofia) – Faculdade de Artes, Escola de Estudos Críticos, Universidade de Glasgow, Reino Unido, 2010.

WILLIAMS, P. HAPPY. Música. In: GIRL. Columbia, 2013.

Published

2021-04-29

How to Cite

Passarelli França, J. D., & Onofre, M. B. (2021). Dialogues between enunciation and foreign language teaching. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(1), 337–356. https://doi.org/10.21165/el.v50i1.2971

Issue

Section

Artigos