Policy and the tied teacher: an analysis of the city of São Paulo Prefecture’s official documents
Keywords:
Curriculum guidelines, São Paulo’s city hall, autonomy, teacherAbstract
This study aims to analyze the official documents published by the city of São Paulo Prefecture (PMSP), namely, Curriculum guidelines and students’ handouts, seeking to understand the consequences of this policy implementation to a teacher’s daily work. The hypothesis to be defended is that, gradually, the curriculum, the methodology and the assessment are being imposed on schools, dramatically reducing the autonomy of teachers have. Furthermore, these publications appear to have the purpose of evaluation of schools and teachers, ignoring the diversity of students achieved by the PMSP itself. Therefore, we sought to answer the following question: what is the role of the teacher and the student in defining the curriculum, considering that all decisions (content, materials, methodology) come from other instances (Government and Education Secretariat), without being discussed with those involved in the process?
Downloads
References
ABREU, Maria Teresa Tedesco Vilardo. A questão do gênero na escola: um enquadramento do olhar. In: VALENTE, André C.; PEREIRA, Maria Teresa G. Língua Portuguesa: descrição e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
ALMEIDA, Milton José de. Ensinar português?. In: GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Ática, 2006.
BARBOSA, Jacqueline Peixoto. Do professor suposto pelos PCNs ao professor real de língua portuguesa: são os PCNs praticáveis?. In: ROJO, Roxane (Org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCNs. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2000.
BERENBLUM, Andréa. A invenção da palavra oficial: identidade, língua nacional e escola em tempos de globalização. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional (1996). Brasil. Brasília, DF: Senado, 1996.
BRASIL. Secretaria de educação fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 38. ed. São Paulo: Paz a Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Ática, 2006.
OSAKABE, Haquira. Linguagem e educação. In: MARTINS, Maria Helena (Org.). Questões de linguagem. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2004.
ROJO, Roxane. Modos de transposição dos PCNs às práticas de sala de aula: progressão curricular e projetos. In: ROJO, Roxane (Org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCNs. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2000.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Orientações curriculares e proposição de expectativas de aprendizagem para o ensino fundamental: ciclo II: Língua Portuguesa. São Paulo: SME/DOT, 2007.
SÃO PAULO (SP). Cadernos de apoio e aprendizagem: Língua Portuguesa/Programas: Ler e escrever e Orientações curriculares. Livro do professor. Sexto ano. São Paulo: Fundação Padre Anchieta, 2010.