Reflections on mother tongue education: the relationship between concept of language and meanings construction

Authors

  • Maria Eunice Barbosa Vidal Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v45i2.682

Keywords:

(re)written texts, syntax, complexity, education.

Abstract

This paper examines to what extent and why university students use more a few syntactic strategies than others rewriting texts, in order to give clarity to obscure passages. From the reflections on these texts, an alternative teaching approach for syntax from the perspective of the complexity paradigm is also suggested.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Eunice Barbosa Vidal, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Departamento de Linguística e Língua Portuguesa - Letras

References

ABREU, A. S. Gramática mínima: para o domínio da língua padrão. Cotia: Ateliê Editorial, 2003. 356 p.

ABREU, A. S. Linguística Cognitiva: uma visão geral e aplicada. Cotia: Ateliê Editorial, 2010. 119 p.

AUGUSTO, R. de C. O processo de desenvolvimento da competência linguística em inglês na perspectiva da complexidade. In: PAIVA, V. L. M. de O.; NASCIMENTO, M. do (orgs.). Sistemas adaptativos complexos: lingua(gem) e aprendizagem. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2009. p. 227-247.

BYBEE, J. Language, Usage and Cognition. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 252 p.

DIK, C. S. The theory of functional grammar. Dordrecht: Foris Publications, 1989. 275 p.

JOHNSON, N. F. Simply complexity: A clear guide to complexity theory. Oxford: Oxford University Press, 2007.

MORIN, E. Da necessidade de um pensamento complexo. Tradução de Juremir M. Silva. Disponível em: <http://www.geccom.iv.org.br/portal/tarefas/projetos...i.../pensamentocomplexo>. Acesso em: 06 out. 2010.

PAIVA, V. L. M. de O. Caos, complexidade e aquisição de segunda língua. In: PAIVA, V. L. M. de O.; NASCIMENTO, M. do (orgs.). Sistemas adaptativos complexos: Lingua(gem) e aprendizagem. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2009. p. 187-203.

Published

2016-11-29

How to Cite

Vidal, M. E. B. (2016). Reflections on mother tongue education: the relationship between concept of language and meanings construction. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 45(2), 463–473. https://doi.org/10.21165/el.v45i2.682

Issue

Section

Ensino de Língua Materna