The Course of a Discursive Happening: Controversy around Dyslexia

Authors

  • Patrícia Aparecida de Aquino Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v45i3.697

Keywords:

controversial discourse, dyslexia, discursive happening.

Abstract

To better understand the confrontation of two discursive positions around the theme “dyslexia”, specifically to analyze the discursive happenings related to this discussion and how the discursive memory of this controversy is constructed, its historical backgrounds, which date from the late nineteenth century, are researched. The results confirm two statements proposed by Maingueneau (1984): the first is about Foucault’s notion of rarity and redundancy of utterances, because recent utterances on the theme have reproduced those in the first text on dyslexia, called “congenital word blindness”; and the second statement is about the constitutive lack of the first discourse, from which the second one is generated. In one of his first works, Hinshelwood, considered the “father” of dyslexia, shows the constitutive lack of his position: the lack of scientific rigor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Aparecida de Aquino, Unicamp

Estudante de doutorado em Análise do Discurso, no Departamento de Linguística, IEL, Unicamp, bolsista Fapesp

References

AJURIAGUERRA, J. A dislexia em questão: dificuldades e fracassos na aprendizagem da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984. 171 p.

BELLI, A. Entrevista para Marconi, E e Bicudo, F. Uma abordagem também prática para a dislexia. Revista Giz, 5 mai. 2014. Disponível em <http://revistagiz.sinprosp.org.br/?p=5101>. Acesso em: 13 fev. 2015.

BERGER, E. Les maladies des yeux dans leurs rapports avec la pathologie générale. Paris : Ed. G. Masson, Libraire de L´Académie de Médecine, 1892. Disponível em <http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5795952j.r=berger+dyslexie.langPT>. Acesso em: 12 dez. 2014.

BURKE, P. A história dos acontecimentos e o renascimento da narrativa. In: BURKE, P. A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1992. p. 327-348.

COLLARES, C. A. L.; MOYSÉS, M. A. A. A transformação do espaço pedagógico em espaço clínico (a patologização da educação). Série Idéias n. 23. São Paulo: FDE, 1994. p. 25-31.

CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA. Dislexia: quem procura, acha. Ciência e Profissão, n. 155, Mar./Abr. 2008. Disponível em: <http://www.crpsp.org.br/portal/comunicacao/jornal_crp/155/frames/fr_ciencia_profissao.aspx>. Acesso em: 5 mar. 2015.

COUDRY, M. I. H. Dislexia: um bem necessário. Estudos linguísticos XIV. Anais do Seminário do GEL, Campinas, p. 150-157, 1987.

COUDRY, M. I. H.; FREIRE, F. M. P. O trabalho do cérebro e da linguagem: a vida e a sala de aula. Linguagem e Letramento em foco. Cefiel/IEL/UNICAMP, 2005-2010. 63 p.

CRAMER, S. Building confidence, transforming lives. Dyslexia Action, 2007-2008. Disponível em: <http://www.dyslexiaaction.org.uk/files/dyslexiaaction/impact_08.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2014.

ELLIOTT, J. G.; GRIGORENKO, E. L. The dyslexia debate. Cambridge University Press, 2014. 272 p.

FOUCAULT, M. Retornar à história. In: _______. Ditos e escritos II. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008[1972]. 241 p.

HINSHELWOOD, J. Word-blindness and visual memory. The Lancet, v. 146, Issue 3773, dec. 1895. p. 1564-1570.

HINSHELWOOD, J. A case of dyslexia: a peculiar form of word-blindness. The Lancet, nov. 1896. p. 1451-1454.

HINSHELWOOD, J. Letter-Word- and mind-blindness. London: H. K. Lewis 186 Gower Street, W.C., 1900. 118 p.

HINSHELWOOD, J. Congenital Word-Blindness. London: H. K. Lewis & Co. Ltd., 1917. 158 p.

LIMA, R. F. de Sintomas depressivos e funções cognitivas em crianças com dislexia do desenvolvimento. 2011. 296 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Médicas) – Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Curitiba: Criar Edições, 2005[1984]. 191 p.

MORGAN, P. M. B. A case of congenital word blindness The British Medical Journal, nov., p. 1378-1379, 1896.

MOYSES, M. A. A.; COLLARES, C. A. L. A história não contada dos distúrbios de aprendizagem. O sucesso escolar: um desafio pedagógico. Caderno CEDES 28. Campinas: Papirus, 1992. p. 31-48.

MOYSÉS, M. A. A. A institucionalização invisível: crianças que não-aprendem-na-escola. Campinas: Mercado de Letras, 2001. 264 p.

OLIVEIRA, E. “Dislexia”, texto revisado em 26/03/2014, a partir de uma publicação original em 01/10/2007. Disponível em: <http://www.abcdasaude.com.br/artigo.php? 657>. Acesso em: 12 dez. 2014.

PÊCHEUX, M. Discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes Editores, 1988. 68 p.

POSSENTI, S. A noção de acontecimento. In: Questões para analistas do discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2009[2004]. p. 119-126.

RAMPAZZO, A. M. R.; DELBEN, A. C. Direito à educação dos portadores de dislexia, In: Anais do Congresso Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Direito, Maringá. São Paulo: Conpedi, 2009. p. 405-431.

RIBOT, T. H. Revue philosophique de la France et de l´étranger, 1892. Disponível em <http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k17173b.r=dislexie.langPT>. Acesso em: 10 mar. 2014

RUBINO, R. Sobre o conceito de dislexia e seus efeitos no discurso social. Estilos da clínica [online]. v.13, n.24, 2008. p. 84-97.

Published

2016-11-29

How to Cite

Aquino, P. A. de. (2016). The Course of a Discursive Happening: Controversy around Dyslexia. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 45(3), 998–1012. https://doi.org/10.21165/el.v45i3.697

Issue

Section

Análise do Discurso