Literacy projects: a research experience in PROFLETRAS context
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v45i3.762Keywords:
literacy, literacy projects, Professional Master in Arts.Abstract
The objective of this paper is to present a reflection on the outcomes of activities under the PROFLETRAS (Professional Master of Arts / CAPES), with the development of research on literacy projects. For this research, it is considered the development of a literacy project with a group of 8th grade of elementary level of a public school in São Paulo. In this context, it is discussed how such projects can constitute strategies of teaching practice which lead to the development of student’s writing as an emancipatory tool in the search for alternatives for a better education quality. The theoretical assumptions that underpin this research are based on studies on literacy and work with pedagogy of projects (KLEIMAN, 2006; SOARES, 2004, 2006; ROJO, 2009; OLIVEIRA et al., 2011).
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003. 476 p.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília, MEC/SEF, 1998, 107 p.
DEWEY, J. Experience and Education. Nova York: The Macmillan Company, 1947. 40 p.
HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998. 152 p.
HERNÁNDEZ, F.; MARANGON, C.; LIMA, E. Educar para Crescer. Disponível em: <http://educarparacrescer.abril.com.br/aprendizagem/materias_296380.shtml>. Acesso em: 23 nov. 2013.
KLEIMAN, A. B. O processo de aculturação pela escrita: ensino de forma ou aprendizagem da função? In: KLEIMAN, A. B.; SIGNORINI, I. (Orgs.). O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: ARTMED, 2000. 280 p.
KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. 9. reimpr. Campinas: Mercado de Letras, 2006. 294 p.
OLIVEIRA, M. do S.; TINOCO, G. A.; SANTOS, I. B. A. Projetos de Letramento e formAÇÃO de professores de língua materna. Natal: EDUFRN, 2011. 116 p.
ROJO, R. Modos de transposição dos PCNs às práticas de sala de aula: progressão curricular e projetos. In: ROJO, R. (Org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCNs. Campinas: Mercado das Letras, 2000. p. 27-38.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009. 127 p.
SOARES, M. Letramento e Escolarização. In: RIBEIRO, V. M. (Org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2004. Parte 2, p. 89-113.
ROJO, R. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. 11. reimpr. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. 125 p.
TELLES, J. A. “É pesquisa, é? Ah, não quero não, bem!” Sobre pesquisa acadêmica e sua relação com a prática do professor de línguas. Linguagem e ensino, Pelotas, v.5, n. 2, p. 91-116, 2002.
TFOUNI, L. V. Letramento e Alfabetização. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2010. 104 p.
TINOCO, G. M. A. M. Projetos de letramento: ação e formação de professores de língua materna. 2008. 240 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.