Intonation and language teaching

Authors

  • Maíra Sueco Maegava Córdula Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v45i2.780

Keywords:

intonation, language teaching, first language, orality, secondary school.

Abstract

This paper aims to discuss the role of intonation in teaching of Portuguese as a first language, considering the role of this prosodic aspect in meaning production in oral texts. First of all, the term intonation is discussed together with two different analytical approaches to study this prosodic element: Systemic Functional Theory (SFS) and Intonational Phonology. Besides that, the relationship between intonation and the teaching of Portuguese is discussed, as regards the guidelines proposed in official documents, and specialized literature. In face of the linguistic functions of intonation, there is a demand for more studies that consider the relationship between description and speech melodic variations and its teaching, as well as foundations for the design of systematic and pedagogical treatment of intonation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maíra Sueco Maegava Córdula, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Professora de Língua Inglesa e Práticas de Ensino, do Departamento de Línguas Estrangeiras da UFTM. Docente colaboradora no Profletras - UFTM. Doutora em Linguística e Língua Portuguesa. Pesquisa na área de Fonética, Fonologia e Ensino de língua.

References

BOLINGER, D. A theory of pitch accent in English. Word, New York, v. 14, n. 2-3, p. 109-149, ago./dez. 1958.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Guia do Livro Didático: PNLD 2014: língua portuguesa: ensino fundamental: anos finais. Brasília: MEC/SEB, 2013. 120 p. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/guias-do-pnld/item/4661-guia-pnld-2014>. Acesso em: 04 out. 2015. 119 p.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998. 106 p.

CAGLIARI, L. C. Prosódia: algumas funções dos supra-segmentos. Cadernos de Estudos Linguísticos. Campinas, n. 23, jul./dez. 1992. Disponível em: <http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/>. Acesso em: 20 ago. 2015. p. 137-151.

CAGLIARI, L. C. Elementos de fonética do Português Brasileiro. São Paulo: Paulistana, 2007. 194 p.

CÓRDULA, M. S. M. Entoação e sentidos: análise fonético-fonológica dos padrões entoacionais do português brasileiro e do inglês norte-americano no filme Shrek (2001). São Paulo: Cultura acadêmica, 2013. Disponível em: . Acesso em: 04 out. 2015. 296 p. E-book.

COUPER-KUHLEN, E. An introduction to English prosody. London: Edward Arnold, 1986. 224 p.

HALLIDAY, M. A. K. The tones of English. In: ______. Studies in English Language. Editado por: Jonathan J. Webster. London: Continuum, 2005. v. 7, cap. 8, p. 237-263. (Collected works of M. A. K. Halliday).

HALLIDAY, M. A. K. A course in spoken English: Intonation. London: Oxford University Press, 1970. 142 p.

HALLIDAY, M. A. K.; GREAVES, W. S. Intonation in the grammar of English. London: Equinox Publishing Ltd., 2008. 224 p.

LADD, D. R. Intonational Phonology. 2. ed. New York: Cambridge University Press, 2008. (Cambridge Studies in Linguistics, 79). E-book.

LADEFOGED, P. A course in phonetics. 5. ed. Boston, MA: Thomson Wadsworth, 2006. 310 p.

LAVER, J. Principles of phonetics. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. 736 p.

LEHISTE, I. Suprasegmentals. Cambridge, MA: The MIT Press, 1970. 194 p.

LIBERMAN, M. Y. The intonation system of English. 1975. 319 f. Thesis (Doctor of Philosophy) – Massachussets Institute of Technology, Boston, 1975.

MARCUSCHI, L. A. Oralidade e ensino de língua: uma questão pouco falada. In: DIONÍSIO, A. P.; BEZERRA, M. A. (orgs.). O livro didático de português: múltiplos olhares. 3. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 21-34.

MASSINI-CAGLIARI, G.; CAGLIARI, L. C. Fonética. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (Org.). Introdução à Linguística: domínios e fronteiras. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006. v. 1, cap. 3, p.106-146.

O’ CONNOR, J. D.; ARNOLD, G. F. Intonation of colloquial English: a practical handbook. London: Longman, 1961. 304 p.

PALMER, H. E. English intonation: with systematic exercises. Cambridge: Heffer, 1922. 134 p.

PIERREHUMBERT, J. B. The Phonology and phonetics of English intonation. 1980. Thesis (Doctor of Philosophy) – Harvard University, Harvard, 1980. 401 p.

PIKE, K. L. The intonation of American English. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1945. 200 p.

Published

2016-11-29

How to Cite

Córdula, M. S. M. (2016). Intonation and language teaching. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 45(2), 452–462. https://doi.org/10.21165/el.v45i2.780

Issue

Section

Ensino de Língua Materna