Multimodal metadiscourse markers in the entries of English learner’s dictionaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v15i1.1849

Keywords:

Dictionary entry, Metadiscourse, Multimodality

Abstract

In this article, it is analyzed the multimodal resources that perform the metadiscourse function of differentiating the pieces of information that make up the entries of the monolingual learner’s dictionaries Oxford Essential Dictionary (2009) and Collins COBUILD Illustrated Basic Dictionary of American English (2010). The study is based on Kress and van Leeuwen (2006[1996]), in respect to the theory of multimodality of texts; on Pontes (2009), regarding the multimodal elaboration of the entry; on van Leeuwen (2005), concerning the concept of visual contrast; and on Hyland (1998, 2000, 2007, 2017), with regard to the studies about metadiscourse. As criterion for the selection of the entries in each dictionary, representative samples of each kind of differentiating marking were selected. It is concluded that, in both dictionaries, various nonverbal elements play a distinctive role: types and sizes of letters, colors, numbers, symbols, punctuation marks and framings. Finally, the user must understand the function of each of these elements in order to find the specific information he or she searches for inside the entry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorena Américo Ribeiro, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e professora e coordenadora da disciplina Língua Inglesa na Escola de Aprendizes-Marinheiros do Ceará (EAMCE). Membro do grupo de pesquisa Lexicografia, Terminologia e Ensino (LETENS). Realiza pesquisa na área da Metalexicografia, analisando dicionários sob uma perspectiva multimodal e metadiscursiva.

Antônio Luciano Pontes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Linguística e Professor Titular da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), onde está ligado ao Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) e ao Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS). Está vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Desenvolve pesquisa nas áreas de Geolinguística e Metalexicografia, fazendo interface com a Teoria da Multimodalidade, Análise do Discurso e Geografia Linguística.

Published

2018-04-26

How to Cite

Ribeiro, L. A., & Pontes, A. L. (2018). Multimodal metadiscourse markers in the entries of English learner’s dictionaries. Revista Do GEL, 15(1), 38–62. https://doi.org/10.21165/gel.v15i1.1849