A dimensão ideológica do Ensino de Português Língua Estrangeira e seus desdobramentos socioculturais

The ideological dimension of Education in Portuguese Foreign Language and its sociocultural developments

Authors

  • Leonardo de Oliveira Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Araraquara, São Paulo, Brasil
  • Rafael Junior de Oliveira Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Araraquara, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1353-1172
  • Nildicéia Aparecida Rocha Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Araraquara, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3815-3785

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v19i1.3291

Keywords:

EPLE. Ideologia. Círculo de Bakhtin. Material didático.

Abstract

This article discusses the Teaching of Portuguese as a Foreign Language (PFL) taught at the Cultural Centers of Brazilian embassies, addressing two journalistic articles that accuse the Itamaraty of pressuring teachers to use the courseware Só verbos. The objectives of this work are, therefore, to show theoretical-methodological contributions of the Bakhtinian field to the PFL area and to analyze how the processes of production, reception, and circulation of courseware, as an ideological construction, reflect and refract certain social realities in this teaching perspective. The methodology used is descriptive-interpretive and anchors on the Bakhtinian dialectical-dialogical perspective, having as objects of analysis utterances taken from the material mentioned and two journalistic articles about such utterances. Based on the Bakhtinian framework, specifically in Voloshinov (2013, 2017) and Bakhtin (2011) regarding the concepts of word and ideology, the results point to: 1) A process of social legitimation that triggers the creation of wrong journalistic stories; 2) The disclosure of false information by the Ministry of Foreign Affairs; and 3) The emphasis on language teaching apart from social practices. It is expected, therefore, that this text promotes theoretical and interpretive reflections both in the area of PFL teaching and Languages in general. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Ensino de português língua estrangeira/EPLE: a emergência de uma especialidade no Brasil. In: LOBO, T.; CARNEIRO, Z.; SOLEDADE, J.; ALMEIDA, A.; RIBEIRO, S. (org.). Rosae: Linguística histórica, história das línguas e outras histórias [online], Salvador: EdUFBA, p. 723-728, 2012.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. O Português como língua não-materna: concepções e contexto de ensino. Museu da Língua Portuguesa: Estação da Luz, 2005. Disponível em: http://museudalinguaportuguesa.org.br/wp-content/uploads/2017/09/ENSINO-COMO-LINGUA-NAO-MATERNA.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.

BAKHTIN, M. M. Estética da Criação Verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. revista. Tradução, notas e prefácio de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010 [1963].

DE MARI, J. (YAHOO!NOTÍCIAS). Itamaraty distribui material didático com críticas ideológicas e ataques a movimentos sociais. Matéria publicada em 14 jul. 2020. Disponível em: https://br.noticias.yahoo.com/itamaraty-distribui-material-didatico-com-criticas-ideologicas-e-ataques-a-movimentos-sociais-202929432.html. Acesso em: 8 ago. 2021.

DOLCE, J. “Se o MST se apropriar das nossas terras, nunca mais conseguiremos reavê-las”. Isso faz parte do material didático mandado pelo @ItamaratyGovBr aos Centros Culturais Brasil de embaixadas do país em 26 países diferentes. Junto com críticas ao PT, ao Lula e à cabelos ñ alisados. São Paulo, 14 jul. 2020. Disponível em: https://twitter.com/JuliaDolce_/status/1283080965259177984. Acesso em: 8 ago. 2021.

OLIVEIRA, R. N. A febre amarela “minions”: uma análise bakhtiniana. 2020. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2020.

SIPLE (Sociedade Internacional de Português Língua Estrangeira). Nota de esclarecimento. Publicada no dia 20 de julho de 2020a. Disponível em: http://assiple.org/nota-de-esclarecimento-area-restrita/. Acesso em: 8 ago. 2021.

SIPLE (Sociedade Internacional de Português Língua Estrangeira). Nota do Prof. Dr. Nelson Viana sobre material didático disponibilizado no site da Rede Brasil Cultural. Publicada em 20 de jul. 2020b. Disponível em: https://assiple.org/nota-sobre-reportagem-a-respeito-de-material-didatico-disponibilizado-no-site-da-rede-brasil-cultural-do-itamaraty-no-exterior/. Acesso em: 8 ago. 2020.

VASCONCELOS, J. (CORREIO BRAZILIENSE). Itamaraty usa conteúdo ideológico em cursos de português para estrangeiros. Matéria publicada em 15 de julho de 2020. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/politica/2020/07/15/interna_politica,872274/itamaraty-usa-conteudo-ideologico-em-cursos-de-portugues-para-estrange.shtml. Acesso em: 8 ago. 2021.

VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheilla Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.

VOLÓCHINOV, V. N. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

Published

2022-06-02

How to Cite

Oliveira, L. de, Oliveira, R. J. de, & Rocha, N. A. . (2022). A dimensão ideológica do Ensino de Português Língua Estrangeira e seus desdobramentos socioculturais: The ideological dimension of Education in Portuguese Foreign Language and its sociocultural developments. Revista Do GEL, 19(1), 204–222. https://doi.org/10.21165/gel.v19i1.3291