Estratégias de aprendizagem individual no ensino de Alemão como Língua Adicional: um projeto de consultoria acadêmica
Individual learning strategies in teaching German as Additional Language: an academic consulting Project
DOI:
https://doi.org/10.21165/gel.v19i1.3301Keywords:
Estratégias de aprendizagem; Alemão como Língua Adicional; Consultoria de Aprendizagem; Monitoria acadêmicaAbstract
This article aims to reflect on the experience in an academic consulting project based on Ferreira and Marques-Schäfer (2016), focused on teaching individual learning strategies in classes of German as an additional language in a university context. To encourage a critical and conscious perspective in the learning process, the students were actively involved in the planning and development phase of the project (AQUINO, 2021). The choices of learning strategies from Oxford (1990) and tools for the elaboration of the activities were, therefore, based on the needs and interests of learners of German Language II, from the undergraduate course of Letters at the University of São Paulo. The consultancy meetings were accompanied by two monitors, who negotiated with the students the activities to be carried out, as well as the discussion of the results. The data analyses presented in this article were based on monitoring field notes, learning diary records, and responses to an online questionnaire. The results suggest that the academic consulting project made it possible for the students to feel responsible for their learning process and to be able to observe a critical-reflective position regarding their own needs and learning styles.
Downloads
References
AQUINO, M. A monitoria acadêmica no ensino de alemão como língua adicional em contexto universitário: reflexões sobre um projeto de formação crítica. Ensino & Pesquisa, v. 18, n. 2, p. 23-35, 2020.
AQUINO, M. Projeto Novela: uma abordagem comunicativa e intercultural no ensino de alemão como língua estrangeira. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 22, n. 38, p. 31-47, 2019.
BIMMEL, P.; RAMPILLON, U. Lernerautonomie und Lernstrategien. Fernstudieneinheit 23. München/Berlin: Langenscheidt, 2000.
BROWN, H. D. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. New York: Longman, 2001.
CHAMOT, A. U. Issues in language learning strategy research and teaching. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, Queenstown, v. 1, n. 1, p. 14-26, 2004.
CHAMOT, A. U.; O’MALLEY, J. M. The cognitive academic language learning approach: A bridge to the mainstream. TESOL quarterly, v. 21, n. 2, p. 227-249, 1987.
CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas – Aprendizagem, Ensino, Avaliação. Porto: Edições Asa, 2001. Disponível em: http://www.goethe.de/z/50/commeuro/deindex.htm/. Acesso em: 03 set. 2021.
COSCARELLI, C. V. Estratégias de Aprendizagem de Língua Estrangeira: uma breve introdução. Educação & Tecnologia, Belo Horizonte, v. 4, n. 4, p. 23-29, 1997.
KLEPPIN, K.; MEHLHORN, G. Zum Stellenwert von Fehlern. Am Beispiel des Französischen und Russischen. PRAXIS Fremdsprachenunterricht, München, v. 4, p. 17-20, 2008.
KUMARAVADIVELU, B. Toward a postmethod pedagogy. TESOL Quarterly, Alexandria,
v. 35, n. 4, p. 537-560, 2001.
KUMARAVADIVELU, E. The postmethod condition: (E)merging strategies for second/foreign language teaching. TESOL Quarterly, Alexandria, v. 28, n. 1, p. 27-48, 1994.
KUNRATH, M. H.; LIMBERGER, B. K. Estratégias de aprendizagem de alemão como língua estrangeira na coleção de livros didáticos Studio [21]. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 22, n. 1, p. 149-178, 2019.
OXFORD, R. L. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Nova York: Heinle ELT, 1990.
RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler, 2012.
SCHNEIDER, M. N. Abordagens de ensino e aprendizagem de línguas: comunicativa e intercultural. Contingentia, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 68-75, 2010.
SCHLATTER, M.; GARCEZ, P. de M. Línguas Adicionais (Espanhol e Inglês). In: Rio Grande do Sul, Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico. (org.). Referencias curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: linguagem, códigos e suas tecnologias. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico, v. 1, p. 127-172, 2009.
VAZ FERREIRA, M.; MARQUES-SCHÄFER, G. A consultoria individual e o diário de aprendizagem como instrumentos para o desenvolvimento de autonomia no contexto de ensino de alemão como língua estrangeira. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 19, n. 28, p. 101-123, 2016.
VILAÇA, M. L. C. A importância de pesquisas em estratégias de aprendizagem no ensino de línguas estrangeiras. Cadernos do CNLF (CiFEFil), v. 15, p. 208-220, 2010.
VILAÇA, M. L. C. Métodos de Ensino de Línguas Estrangeira: fundamento, críticas, ecletismo. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, v. 1, n. 4, p. 73-88, 2003.
WEISSENBERG, J. Sprachbedarfsermittlung im berufsbezogenen Unterricht Deutsch als Zweitsprache. IQ-Fachstelle Berufsbezogenes Deutsch. Hamburg: Netzwerk Integration durch Qualifizierung, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista do GEL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Esta revista oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização mundial do conhecimento.
A REVISTA DO GEL não cobra taxa de submissão ou de editoração de artigos (articles processing charges – APC).
Os critérios gerais de direitos autorais da REVISTA DO GEL estão dispostos no termo de direitos autorais que cada autor aceita ao submeter seu trabalho no periódico. Como regra geral o periódico utiliza as regras CC BY-NC da Creative Commons (regra disponível em: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode)