A escrita e a leitura infantil: efeitos do outro/Outro na travessia da criança pela aquisição da linguagem escrita

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v19i2.3397

Keywords:

Aquisição da Linguagem. Escrita. Leitura. Criança. Outro.

Abstract

In this paper, we intend to discuss children’s writing and reading, focusing on the effect of the other (alterity) and the Other (radical alterity) in the child’s go through the acquisition of written language. In this sense, this study is affiliated to interactionism in language acquisition, as proposed by the Brazilian researcher Cláudia de Lemos, who, based on European structuralist linguistics and Lacanian psychoanalysis, sees language acquisition as a consequence of the change in the child's position in relation to the other, to language, and to the child itself. On this focus, our corpus is composed of texts written and read, in a school environment, by three children between three and five years old, enrolled in the first, second and third year of kindergarten. The data pointed out that the effect of the other is the mirror effect in which the child, referred to the discourse-text of this other, tries to constitute his/her writing and reading, while the effect of the Other is only possible from the immersion of the child in the materiality of the texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORGES, S. X. A. O quebra-cabeça: a alfabetização depois de Lacan. Goiânia: Ed. da UCG, 2006a.

BORGES, S. X. A. A aquisição da escrita como processo linguístico. In: LIER-DE VITTO, M. F.; ARANTES, L. (org.). Aquisição, patologias e clínica da linguagem. São Paulo: EDUC, FAPESP, 2006b. p. 149-159.

BOSCO, Z. R. A errância da letra: o nome próprio na escrita da criança. Campinas: Pontes Editores, 2009.

BURGARELLI, C. G. Escrita e corpo pulsional. 2003. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

CHEMAMA, R. Dicionário de psicanálise. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1995.

ELIA, L. O conceito de sujeito. 3.ed. Rio de Janeiro: Zahar Editor, 2010.

GARCIA-ROZA, L. A. Freud e o inconsciente. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1992.

LACAN, J. O Seminário, livro 11. Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

LACAN, J. A instância da letra no inconsciente ou a razão desde Freud. In: LACAN, J. Escritos. 3. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 1992. p. 223-259.

LACAN, J. O Seminário, livro 3. As psicoses. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1988.

LEMOS, C. T. G. Uma crítica (radical) à noção de desenvolvimento na Aquisição da Linguagem. In: LIER-DE VITTO, M. F.; ARANTES, L. (org.). Aquisição, patologias e clínica de linguagem. São Paulo: EDUC, FAPESP, 2006. p. 21-32.

LEMOS, C. T. G. Das vicissitudes da fala da criança e sua investigação. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas: IEL/Unicamp, n. 42, p. 41-69, 2002. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637140. Acesso em: 10 nov. 2021.

LEMOS, C. T. G. Desenvolvimento da linguagem e processo de subjetivação. Revista Interações, v. V, n. 10, p. 53-72, jul/dez. 2000. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/354/35401004.pdf. Acesso em: 06 nov. 2021.

LEMOS, C. T. G. Sobre a aquisição da escrita: algumas questões. In: ROJO, R. Alfabetização e letramento: perspectivas linguísticas. Campinas: Mercado das Letras, 1998. p. 8-18.

MALDONADE, I. R. Universal e singular: instâncias da língua na fala da criança. In: DA HORA, D. et al. (org.). ALFAL 50 anos: contribuições para os estudos linguísticos e filológicos. João Pessoa: Ideia, 2015. p. 1622-1649.

Published

2023-06-01

How to Cite

Carvalho, M. W. P. L. (2023). A escrita e a leitura infantil: efeitos do outro/Outro na travessia da criança pela aquisição da linguagem escrita. Revista Do GEL, 19(2), 218–239. https://doi.org/10.21165/gel.v19i2.3397