Linguística Formal e Interdisciplinaridade: questões históricas e contemporâneas

Formal Linguistics and Interdisciplinarity: historical and contemporary issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v21i3.3804

Keywords:

Linguistic Historiography, Formal Linguístics, Interdisciplinarity, Portuguese Language Teaching

Abstract

The internalist and externalist approaches have clashed throughout the history of Linguistics, drawing two types of practices. One, more concerned with the insertion of linguistic issues in the social and cultural dynamics, the other one, more concentrated in the analysis, systematization and formalization of aspects of human language and driven by theoretical-methodological models that have often flirted, throughout history, with the Natural and Exact Sciences. This second type of practices sometimes has been recognized as the most rigorously scientific branch of work in the field. However, it seems that the kind of scientific knowledge it produces has found less repercussion in the Humanities and in society. In this text, from the perspective of Linguistic Historiography, is presentaed a set of historical contingencies correlated to this frame, as well as a set of contemporary attitudes and initiatives that confront and modify them in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga Coelho, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil

Centro de Documentação em Historiografia Linguística (CEDOCH) do Departamento de Linguística da USP

References

ALTMAN, C. A pesquisa linguística no Brasil. São Paulo (1968-1998). São Paulo: Humanitas, 2004.

BORGES NETO, J. Semântica Formal. Fórum Linguístico, n. 17, p. 4689-4700, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/342398498_Semantica_formal. Acesso em: 25 jul. 2025.

COELHO, O.; OLIVEIRA; K.; PRAIS, F. Notas sobre a história recente da Fonética no Brasil. Revista Letras, Curitiba: Paraná, n. 104, p. 147-163, jul./dez. 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/letras/article/view/84132/45496. Acesso em: 07 ago. 2025.

CAMARA JR., J. M. História da Linguística. Edição revista e comentada por Valdir do Nascimento Flores e Gabriel Othero. Petrópolis: Vozes, 2021.

CRISTÓFARO SILVA, T. Fonética e Fonologia: perspectivas complementares (Phonetics and Phonology: Complementary Perspectives). Estudos da Língua(gem), [S. l.], v. 3, n. 1, p. 25-40, 2006. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1007. Acesso em: 10 out. 2024.

KOERNER, K. K. Models in Linguistic Historiography. Practicing Linguistic Historiography: selected essays. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins, 1989. p. 47-58.

LEROY, M. As grandes correntes da Linguística Moderna. São Paulo: Cultrix, 1977.

NEGRÃO, E.; VIOTTI, E. Em busca de uma história linguística. Revista Estudos Linguísticos, Belo Horizonte: UFMG, v. 20, n. 2, p. 309-342, jul./dez. 2012. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/2752/2707. Acesso em: 07 ago. 2025.

NEGRÃO, E. et al. O contato de línguas como base da história linguística transatlântica: multilinguismo, mudança, vitalidade e perigo de extinção de línguas [Projeto de pesquisa coletivo inédito]. 2020.

NURSE, D. Language change and movement as seen by historical linguistics. In: ALBAUGH, E. A.; LUNA, K. M. Tracing Language Movement in Africa. New York: Oxford University Press, 2018. p. 28-43.

OLIVEIRA, R. P. de; QUAREZEMIN, S. Gramáticas na escola. Petrópolis: Vozes, 2016. (Coleção de Linguística)

OLIVEIRA, R. P. ;BASSO, R.; QUAREZEMIN, S. Construindo gramáticas na escola. 8º período. Florianópolis: UFSC/CCE/DLLE, 2013.

PARAGUASSU-MARTINS, N. et al. Uma reflexão semântica da (in)definitude para a Educação Básica. Ferreira, L.; FRUTOS, L.; COELHO, O. . (org.). Jornada pelos significados: contribuições de Ana Müller para a Semântica. Campinas: Pontes, 2024. p. 221-253.

PIETRI, E. Dois modos de tratamento da heterogeneidade linguística no Brasil em documentos de referência curricular Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 13, n. 3, p. 1349-1372, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p1349-1372. Acesso em: 10 out. 2024.

PIETRI, E. A constituição dos discursos sobre ensino de língua portuguesa nas décadas de 1980 e 1990. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 57, n. 1, p. 523-550, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tla/v57n1/0103-1813-tla-57-01-0523.pdf. Acesso em: 10 out. 2024.

ROBBINS, R. H. Pequena História da Linguística. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1983.

SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2015 [1916].

TRUBETZKOY, N. S. A fonologia atual. In: DASCAL, M. (org.). Fundamentos metodológicos de linguística: fonologia e sintaxe. Tradução Rosa Attié Figueira. v. 2. Campinas, 1981 [1933]. p. 15-35.

Published

2025-08-19

How to Cite

Coelho, O. (2025). Linguística Formal e Interdisciplinaridade: questões históricas e contemporâneas: Formal Linguistics and Interdisciplinarity: historical and contemporary issues. Revista Do GEL, 21(3), 266–279. https://doi.org/10.21165/gel.v21i3.3804

Issue

Section

Edição Temática