Memory and silence:

(Inter)discourses of Licentiate' Brazilian students in Language about Argentine cacerolazo and Brazilian panelaço

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v22i1.3980

Keywords:

Discursive comparative studies, Teacher training, Relationships between native language and foreign language.

Abstract

This paper discusses the ways in which Licentiate' Brazilian students in Spanish as Foreign Language interact to journalistic reports on manifestations relating to Argentine cacerolazo and Brazilian panelaço based on Pechetian discourse analysis. To this purpose we attended the classes of a particular Licentiate' group in Language from a specific public institution of Higher education located in the State of Rio de Janeiro. In this teacher training environment, we developed our proposal for a comparative activity, which consisted of asking Licentiate' students to carry out written productions by discursively comparing reports in Brazilian Portuguese and Argentine Spanish about the aforementioned socio-political manifestations. We intend to analyze in Licentiate' students writing gestures the main discursive formations that cross them and that, thus, lead their speeches to certain effects of meanings. Our analysis revealed students written positions that embody certain regularities, among which we highlight: “the Argentine cacerolazo is more peaceful and more organized”, while “the Brazilian panelaço is more agitated”. In short, effects of meanings were created that link Argentine report to an idea of neutrality, while Brazilian one is understood as more biased. We realize that such enunciative regularities set certain discursive evidences in the subject's relationship with the foreign language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, A.; MARINHO, P. Discurso populista em construções jornalísticas acerca do cacerolazo argentino e do panelaço brasileiro. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 2, n. 59, p.1087-1116, 2020.

ANDRÉ, M. O que é um Estudo de Caso Qualitativo em Educação? FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, 2013.

CELADA, M. T.; PAYER, M. O. Sobre sujeitos, língua(s), ensino. Notas para uma agenda. In: CELADA, M. T.; PAYER, M (org.). Subjetivação e processos de identificação. Sujeitos e línguas em práticas discursivas – inflexões no ensino. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 17-42.

CORACINI, M. J. A celebração do outro na constituição da identidade. Organon, Porto Alegre, v. 17, p. 201-220, 2003.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014 [1969].

GREGOLIN, M. R. V. Análise do Discurso: lugar de enfrentamentos teóricos. In: FERNANDES, C. A.; SANTOS, J. B. C. (org.). Teorias Linguísticas: problemáticas contemporâneas. Uberlândia: EDUFU, 2003. p. 21-34.

MAINARDES, J.; CARVALHO, I. C. Autodeclaração de princípios e de procedimentos éticos na pesquisa em educação. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação – ANPEd (org.). Ética e pesquisa em Educação: subsídios. Rio de Janeiro: ANPEd, 2019. p. 206-212.

MARIANI, B. O político, o institucional e o pedagógico: quanto vale a língua que ensinamos? Matraga, Rio de Janeiro, v. 23, n. 38, p. 43-63, 2016.

MARINHO, P. A construção discursiva de textos jornalísticos na abordagem do “panelaço” brasileiro e do “cacerolazo” argentino. Caracol, São Paulo, n. 21, p.1172-1203, 2021.

ORLANDI, E. Análise de discurso: princípios & procedimentos. São Paulo: Ponte, 2000.

ORLANDI, E. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Campinas: Pontes, 2012.

PIMENTA, S. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, 2005.

REVUZ, C. A língua estrangeira: entre o desejo de um outro lugar e o risco do exílio. In: SIGNORINI, I. (org.). Lingua(gem) e identidade. São Paulo: Mercado de Letras, 1998. p. 213-230.

SERRANI, S. Formações discursivas e processos identificatórios na aquisição de línguas. DELTA – Revista de Documentação de Estudos em Linguística Aplicada, São Paulo, v. 13, n. 1, 1997.

SERRANI, S. Discurso e cultura na aula de língua. Exemplos em português, espanhol e inglês. São Paulo: Pontes, 2010.

ZOPPI-FONTANA, M. G.; CELADA, M. T. Processos de subjetivação e resistência na enunciação em língua estrangeira: o lugar do outro nas discursividades argentina e brasileira. In: Atas da Reunião Anual da SBPC, Fortaleza, 57ª, 2005.

Published

2025-12-01

How to Cite

Marinho, P. (2025). Memory and silence: : (Inter)discourses of Licentiate’ Brazilian students in Language about Argentine cacerolazo and Brazilian panelaço. Revista Do GEL, 22(1), 192–219. https://doi.org/10.21165/gel.v22i1.3980