Investigating washback of SAEB/Prova Brasil Reading in 9th grade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v49i2.2683

Keywords:

assessment, washback, SAEB, Prova Brasil, reading.

Abstract

In this paper I present the partial results of a qualitative investigation on washback of a large-scale standardized assessment in Brazilian educational context, SAEB/Prova Brasil. I conducted semi-structured interviews with managers and 9th grade Portuguese language teachers from two schools and one manager from a regional center of the Federal District and analyzed their perceptions about this assessment, aiming at contributing to the understanding of the washback phenomenon. The results found pertinent reflections about the assessment by the participants, who do not ignore it and reveal some related strategies adopted due to the assessment in one of the schools, providing evidence of a weak intensity washback, linked to the prestige factor associated with the score results represented by IDEB.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana de Oliveira Barbosa, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil

Linguística Aplicada

References

ALDERSON, J. C. Foreword. In: CHENG, L; WATANABE, Y. Washback in Language Testing: Research, Contexts and Methods. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.

ALDERSON, J. C.; WALL, D. Does washback exist? Applied Linguistics, v. 14, p. 115-129, 1993.

ALDERSON; C. J.; BENERJEE, J. Language testing and assessment (Part 1). Language Teaching, v. 34, p. 213-236, 2001.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BONAMINO, A. A evolução do SAEB: desafios para o futuro. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96, p. 113-126, maio/ago. 2016. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/issue/view/273. Acesso em: 26 mar. 2017.

BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Seção 1, p. 1.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório SAEB 2017 [recurso eletrônico]. Brasília: INEP, 2019. 162p. Disponível em: https://bit.ly/2U6cxoB. Acesso em: 02 set. 2019.

BRASIL. Relatório do 2º Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Nacional de Educação – 2018. 2. ed. – Brasília, DF: Inep, 2019b. 474 p. Disponível em: https://bit.ly/2XsRluZ. Acesso em: 02 set. 2019.

BRASIL. SAEB 2001: novas perspectivas. Brasília: INEP, 2001.

BROOKE, N. O futuro das políticas de responsabilização educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 128, p. 377-401, maio/ago. 2006.

CHENG, L; CURTIS, A. Washback or Backwash: A Review of the Impact of Testing on Teaching and Learning. In: CHENG, L.; WATANABE, Y.; CURTIS, A. (ed.). Washback in Language Testing: Research, Contexts and Methods. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. p. 3-18.

CORRÊA, T. R. S. G. Os reflexos do Saeb/prova brasil nas práticas pedagógicas de língua portuguesa nas escolas municipais de Costa Rica/MS. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2012. Disponível em: https://bit.ly/2XWtD9o. Acesso em: 05 mar. 2018.

FERNANDES, R. A universalização da avaliação e a criação do Ideb: pressupostos e perspectivas. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96, p. 99-111, maio/ago. 2016. Disponível em: https://bit.ly/2Mo4YoW. Acesso em: 26 mar. 2017.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Pesquisa pedagógica: do projeto à implementação. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MARCUSCHI, L. A. Análise da Conversação. 5. ed. São Paulo: Ática, 2003.

OLIVEIRA, A. P. M. Avaliação e regulação da educação: a Prova Brasil como política de regulação da rede pública do Distrito Federal. Brasília: Líber Livro; Faculdade de Educação/UnB, 2012.

RETORTA, M. S. Percepções do professor sobre o SAEB: um estudo sobre o efeito retroativo. Revista Educação & Tecnologia n. 10, p. 133-174, 2010. Disponível em:

https://bit.ly/3ctZvrf. Acesso em: 02 abr. 2018.

SCARAMUCCI, M. V. R. Efeito retroativo da avaliação no ensino/aprendizagem de línguas: o estado da arte. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 43, n. 2, p. 203-226, jul./dez. 2004.

SOUZA, E. R. Accountability de professores: um estudo sobre o efeito da Prova Brasil em escolas de Brasília. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009. Disponível em:

https://bit.ly/2zU9SY9. Acesso em: 05 mar. 2018.

SOUZA, P. R. O efeito retroativo do EPLIS nas percepções, atitudes e ações de professores e alunos de um curso de formação em controle de tráfego aéreo. 2018. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 2018. Disponível em: https://bit.ly/307RSV3. Acesso em: 29 maio 2019.

WATANABE, Y. Methodology in Washback Studies. In: CHENG, L.; WATANABE, Y.; CURTIS, A. (ed.). Washback in language testing: Research contexts and methods. Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum Associates, 2004, p. 19-36.

Published

2020-06-26

How to Cite

Barbosa, A. de O. (2020). Investigating washback of SAEB/Prova Brasil Reading in 9th grade. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 49(2), 631–650. https://doi.org/10.21165/el.v49i2.2683

Issue

Section

Artigos