The modal verb ‘poder’ in spoken peninsular Spanish: a study of distinct modalities

Authors

  • Natália Rinaldi Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

Keywords:

verb ‘poder’, functionalism, modality, peninsular Spanish

Abstract

This paper aims to analyze the modal verb ‘poder’ as an element to express distinct modalities in spoken peninsular Spanish. Based on a functionalist perspective of language — in which the real context of communication is relevant and Pragmatics holds primacy over Semantics, whereas the latter holds primacy over Syntax —, Hengeveld (2004) made a distinction between two important parameters for the study of modality: target of evaluation; semantic domain. Besides these two elements of analysis, both the characteristics of the subject of the modal verb in the utterance as well as the tense and mood of the verb have been selected. The analysis confirms the polysemy of the modal and the necessity to research into the context in which the utterance occurs.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRUNELLI, A. F.; GASPARINI-BASTOS, S. D. O comportamento do verbo modal poder no discurso de autoajuda: uma investigação no português e no espanhol. Estudos Linguísticos, v. 1, n. 1, p. 60-70, 2011.

CERVONI, J. A enunciação. São Paulo: Ática, 1989.

CORACINI, M. J. Um fazer persuasivo: o discurso subjetivo da ciência. São Paulo: Educ; Campinas: Pontes, 1991.

HEINE, B. Agent oriented vs. epistemic modality: some observations on German modals. In: BYBEE, J.; FLEISCHMAN, S. (Ed.). Modality in grammar and discourse. Amsterdam: John Benjamins, 1995. p. 17-53.

HENGEVELD, K. Illocution, mood and modality. In: BOOIJ, G.; LEHMANN, C.; MUGDAN, J. (Ed.) Morphology: a handbook on inflection and word formation. v. 2. Berlin: Mouton de Gruyter, 2004. p. 1190-1201.

KLINGE, A. The impact of context on modal meaning in English and Danish. Nordic Journal of Linguistics, v. 19, p. 35-34, 1996.

KOCH, I. G. V. Argumentação e linguagem. In: KOCH, I. G. V. Argumentação e linguagem. São Paulo: Cortez, 1993. p. 74-88.

MIRA MATEUS, M, H. et al. Gramática da língua portuguesa: elementos para a descrição da estrutura, funcionamento e uso do português actual. Coimbra: Livraria Almedina, 1983.

NEVES, M. H. M. A modalidade. In: KOCH, I. G. V. (Org.). Gramática do português falado 6: Desenvolvimentos. Campinas: Editora da Unicamp; Fapesp, 1996. p. 163-200.

NEVES, M. H. M. A polissemia dos verbos modais. Ou: falando de ambiguidades. Alfa, v. 44,

p. 115-145, 2000.

PEZATTI, E.G. O funcionalismo em linguística. In: BENTES, A. C.; MUSSALIM, F. (Org.). Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos, v.3. São Paulo: Cortez, 2004. p. 165-173.

QUIRK, R. et al. A comprehensive grammar of the English language. 7. ed. London: Longman, 1985.

CÓRPUS DO ESPANHOL FALADO

MORENO FERNÁNDEZ, F.; CESTERO MANCERA, A. M.; MOLINA MARTOS, I.; PAREDES GARCÍA, F. La lengua hablada en Alcalá de Henares. I: Hablantes de instrucción superior. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, 2002.

MORENO FERNÁNDEZ, F.; CESTERO MANCERA, A. M.; MOLINA MARTOS, I.; PAREDES GARCÍA, F. La lengua hablada en Alcalá de Henares. II: Hablantes de instrucción media. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, 2004.

MOYA CORRAL, J. A. (Coord.). El español hablado en Granada. Corpus oral para su estudio sociolingüístico. I: Nivel de estudios alto. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2007.

MOYA CORRAL, J. A. (Coord.) El español hablado en Granada. Corpus oral para su estudio sociolingüístico. II Nivel de estudios medio. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2008.

Published

2015-04-21

How to Cite

Rinaldi, N. (2015). The modal verb ‘poder’ in spoken peninsular Spanish: a study of distinct modalities. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 43(01), 133–144. Retrieved from https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/426

Issue

Section

Gramática Funcional