Marcha das Vadias [The SlutWalk] on social media: a militant discourse?
Keywords:
The SlutWalk, female subject, feminism, social media, militancyAbstract
This paper aims to study, from the theoretical perspective of French Discourse Analysis, some advertising campaigns produced by Marcha das Vadias [The SlutWalk] and published on Facebook. We expect to understand how a saying about both women and the feminist movement gathers significance in the technological environment, fostering the disempowering effects of certain meanings and the emergence of others. In addition, we intend to reflect upon how it is discursively materialized what some authors have been referring to as cyber militancy, i.e., digital environments which lead to claims, to protests by nullifying the so-called dominant discourses. Therefore, we investigate how a saying about women is designed and circulates in contemporary society and on the network, seeking to part with sayings already engraved in the memory of society about what it means and what it does not mean to be woman.
Downloads
References
AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Cadernos de Estudos Lingüísticos, Campinas, n. 19, p. 25-42 1990.
AUTHIER-REVUZ, J. Palavras incertas: as não-coincidências do dizer. Campinas: Editora da Unicamp, 1998.
BEAUVOIR, S. O segundo sexo: a experiência vivida. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1967.
BRASIL. Presidência da República; Secretaria de Políticas para as mulheres. II Plano Nacional de políticas para mulheres. Brasília: Secretaria de Políticas para as mulheres, 2008.
CASTELLS, M. A sociedade em rede: do conhecimento à política. In: CASTELLS, M.; CARDOSO, G. A sociedade em rede. Do conhecimento à acção política. Lisboa: Imprensa Nacional; Casa da Moeda, 2005.
CESTARI, M. J. Nós político no discurso feminista dos anos 70. Anais do Seta, n. 4, p. 779- 792, 2010.
MORAES, D. Comunicação alternativa, redes virtuais e ativismo: avanços e dilemas. Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información, v. IX, n. 2, mayo-ago. 2007. Disponível em: <http://www.eptic.com.br>. Acesso em: 24 jul. 2013.
MORAES, D. Comunicação virtual e cidadania: movimentos sociais e políticas na internet. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v. XXIII, n. 2, jul./dez. 2000.
MORAES, D. Ativismo digital. 2001. Disponível em: <http://www.bocc.uni.pt/_esp/escola.php?conduinst=44>. Acesso em: 24 jul. 2013.
ORLANDI, E.P. Cidade dos sentidos. Campinas: Pontes, 2004.
ROMÃO, L. M. S. Nós, desconhecidos, na grande rede. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão-SC, v. 5, p. 71-91, 2004.