Letramento em avaliação para professores de inglês e a perspectiva glocal: um microestudo

Assessment literacy for English language teachers and glocal perspective: a microstudy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v19i1.3371

Keywords:

Language Assessment Literacy (LAL), Glocalization, English Language Teacher Education

Abstract

Considering the literature on Language Assessment Literacy (SCARAMUCCI, 2016; QUEVEDO-CAMARGO; SCARAMUCCI, 2018) and on the role of language assessment in the teaching/learning process (SCARAMUCCI, 2006), this article discusses the place and role of such literacy and the benefits that it may provide to teachers and their working contexts. The concept of glocalization (ROBERTSON, 1995; TRIPPESTAD, 2016) in the context of teaching English and its importance in the process of English language teacher education is also approached. A qualitative-interpretivist (MOITA LOPES, 1994) microstudy was carried out, and its data were collected through an online questionnaire applied to five in-service teachers in a public language school in the Federal District and through a documental analysis of the subjects that were part of their Letters curricula. The results indicate that there is a lack of language assessment literacy in these language teachers’ education, which is essential to enable teachers to conceive their classes as glocal places.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, P. The field of cultural production: essays on art and literature. Cambridge: Polity Press, 1993.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 26 jan. 2020.

BRASIL. Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica. Brasília: MEC, 2018b (versão preliminar). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=105091-bnc-formacao-de-professores-v0&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 24 jan. 2020.

BROWN, H. D.; ABEYWICKRAMA P. Language Assessment: Principles and Classroom Practices. New York: Pearson, 2018.

CAMPOS, L.; CANAVEZES, S. Introdução à globalização. Lisboa: Instituto Bento Jesus Caraça, 2007.

CARLESS, D. Learning-oriented assessment: Conceptual bases and practical implications. Innovations, Education and Teaching International, v. 44, p. 57-66, 2007.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.

CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

CRYSTAL, D. English as a Global Language. 2nd. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

ENGESTRÖM, Y. Aprendizagem expansiva: por uma reconceituação pela teoria da atividade. In: ILLERIS, K. Teorias contemporâneas da aprendizagem. São Paulo: Penso, 2013. p. 68-90.

FULCHER, G. Assessment literacy for the language classroom. Language Assessment Quarterly, v. 9, n. 2, p. 113-132, 2012.

GREEN, A. Exploring language assessment and testing. Oxon, UK: Routledge, 2014.

GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, 2008.

KRAMSCH, C. Language and Culture. Shanghai Foreign Language Education Press, Shanghai, 2000.

KUMARAVADIVELU, B. Individual Identity, Cultural Globalization, and Teaching English as an International Language: The Case for an Epistemic Break. In: ALSAGOFF, L.; RENANDYA, W.; HU, G.; MCKAY, L. Principles and Practices for Teaching English as an International Language. New York: Routledge, 2012. p. 11-27.

LUCKESI, C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 15. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MARCONI, M.; LAKATOS, E. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MENEZES DE SOUZA, L. M. O professor de inglês e os letramentos no século XXI: métodos ou ética? In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J.; HALU, R. (org.). Formação “desformatada”: práticas com professores de língua inglesa. Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 279-303.

MOITA LOPES, L. P. Pesquisa Interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. DELTA, v. 10, n. 2, p. 329-338, 1994.

MONTE MOR, W. The development of agency in a new Literacies Proposal for Teacher Education in Brazil. In: JUNQUEIRA, E.; BUZATO, M. (org.). New Literacies, New Agencies? A Brazilian Perspective on Mindsets, Digital Practices and Tools for Social Action in and out of school. Nova York: Peter Lang Publishers, 2013. p. 126-146.

OECD. Organisation for Economic Co-operation and Development. Teachers Matter: attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OCDE, 2005. Disponível em: https://www.oecd.org/education/school/34990905.pdf. Acesso em: 05 ago. 2020.

PENNYCOOK, A. Language as local practice. London: Routledge, 2010.

PIMENTA, S. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S.; GHEDIN, E. (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002. p. 20-62.

QUEVEDO-CAMARGO, G. Formação de professores de línguas adicionais e letramento em avaliação: breve panorama e desafios para os cursos de licenciatura em LEM no Brasil. Calidoscópio, v. 18, p. 435-459, 2020.

QUEVEDO-CAMARGO, G.; SCARAMUCCI, M. V. R. O conceito de letramento em avaliação de línguas: origem de relevância para o contexto brasileiro. Linguagem: Estudos e Pesquisas, v. 22, n. 1, p. 225-245, 2018.

RETORTA, M. S.; MAROCHI, T. B. Avaliação em línguas estrangeiras: da teoria à prática. Curitiba: Editora CRV, 2018.

ROBERTSON, R. Glocalization: Time-space and homogeneity-heterogeneity. In: FEATHERSTONE, M.; LASH, S.; ROBERTSTONE, R. (ed.). Global Modernities, London, UK: Sage, 1995. p. 25-44.

SANT’ANNA, I. Por que avaliar? Como avaliar? Critérios e instrumentos. Petrópolis: Vozes, 1995.

SCARAMUCCI, M. V. R. Letramento em avaliação (em contexto de línguas): contribuições para a linguística aplicada, educação e sociedade. In: JORDÃO, C. M. (org.). A linguística aplicada no Brasil: rumos e passagens. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 141-165.

SCARAMUCCI, M. V. R. Letramento em avaliação de línguas. Palestra ministrada na Universidade de Brasília em 27/03/2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=E3TnGJgc2wA. Acesso em: 05 ago. 2020.

SCARAMUCCI, M. V. R. O professor avaliador: sobre a importância da avaliação na formação do professor de língua estrangeira. In: ROTTAVA, L.; SANTOS, S. (org.). Ensino-aprendizagem de línguas: língua estrangeira. Ijuí: Editora da UNIJUI, 2006. p. 49-64.

SCARAMUCCI, M. V. R. Avaliação: mecanismo propulsor de mudanças no ensino/ aprendizagem de língua estrangeira. Contexturas, n. 4, p. 115-124, 1999.

SHOHAMY, E. Critical language testing. In: SHOHAMY, E.; OR, I.; MAY, S. (ed.). Language testing and assessment. Auckland: Springer Reference, 2017. p. 441-452.

SHOHAMY, E. Critical language testing and beyond. Studies in Educational Evaluation, v. 24, n. 4, p. 331-345, 1998.

STIGGINS, R. Assessment literacy. Phi Delta Kappan, v. 72, p. 534-539, 1991.

TAYLOR, L. Developing assessment literacy. Annual Review of Applied Linguistics, v. 29, p. 21-36, 2009.

TRIPPESTAD, T. A. The Global Teacher: The paradox agency of teaching in a globalised world. Policy Futures in Education, v. 14, n. 4, p. 9-23, 2016.

YAZAN, B. A conceptual framework to understand language teacher identities. Journal of Second Language Teacher Education, v. 1, p. 21-48, 2018.

Published

2022-06-02

How to Cite

Quevedo-Camargo, G., & Sousa, A. A. C. de P. . (2022). Letramento em avaliação para professores de inglês e a perspectiva glocal: um microestudo: Assessment literacy for English language teachers and glocal perspective: a microstudy. Revista Do GEL, 19(1), 223–245. https://doi.org/10.21165/gel.v19i1.3371