“Arthur: um autista no século XIX”: um convite a refletir sobre a importância da linguagem escrita terapêutica

Authors

  • Elisangela Maria da Silva Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), Recife, Pernambuco, Brasil
  • Magda Wacemberg Pereira Lima Carvalho Secretaria Estadual de Educação (SEDUC), Recife, Pernambuco, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v20i2.3509

Keywords:

Transtorno do Espectro Autista. Manifestações Subjetivas. Escrita.

Abstract

Is it possible to live without love, without shared pleasure and without the value of the enchantment of words? These and other questions will lead our discussion about the path of Cristina Kupfer, who, based on her characters, reinvents ways of making us look and listen to autism in its traces, idiosyncrasies, subjective manifestations and in its writing. Thanks to Marguerite, Arthur was able to experience the taste of the written word, and this didn’t just shape his thinking, but created it. After all, the reader will discover that Arthur’s writing allowed him to put into words what he experienced, as well as translating the logic of his autism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNARDINO, L. M. A importância da escrita na clínica do autismo. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 504-519, set./dez. 2015.

BERNARDINO, L. M. F. O papel fundamental da escrita na educação inclusiva. In: KUPFER, M. C.; PATTO, M. H. S.; VOLTOLINI, R. (org.). Práticas inclusivas em escolas transformadoras: acolhendo o aluno-sujeito. São Paulo: Escuta, 2017.

CORIAT, E. Psicanálise e clínica de bebês. Porto Alegre: Artes e Ofício, 1997.

CRISTÓFARO SILVA, T. Fonética e Fonologia do Português: roteiro de estudos e guia de exercícios. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2003.

FREUD, S. Projeto para uma Psicologia científica. In: Obras Psicológicas Completas. v. I. Rio de Janeiro: Imago, 1987.

FREUD, S. A pulsão e seus destinos. In: Edição Standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1996. v. XIV.

JERUSALINSKY, J. A criação da criança: letra e gozo nos primórdios do psiquismo. 2009. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica) – Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

KUPFER, M. C. Arhur: um autista no século XIX. São Paulo: Escuta, 2021.

KUPFER, M. C. Educação para o futuro: psicanálise e educação. São Paulo: Escuta, 2000.

KUPFER, M. C. Inconsciente e escrita: um corpo que cai. In. NASCIMENTO, E. V.; GONZALES, R. C. F. (org.). Psicanálise e os desafios da clínica na contemporaneidade. Salvador: EdUFBA, 2007.

KUPFER, M. C.; PATTO, M. H. S.; VOLTOLINI, R. (org.). Práticas inclusivas em escolas transformadoras: acolhendo o aluno-sujeito. São Paulo: Escuta, 2017.

LACAN, J. (1961-1962) O Seminário IX: a identificação. Tradução Ivan Corrêa e Marcos Bagno. Centro de Estudos Freudianos do Recife, 2003.

LACAN, J. Seminário, livro 20 mais, ainda. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

LAZNIK, M. C. A voz da sereia: o autismo e os impasses na constituição do sujeito. Salvador: Ágalma, 2013.

LEITE, N. V. A.; SOUZA JR., P. S. Corpo e língua materna. In: TEPERMAN, D.; GARRAFA, T.; IACONELLI, V. (org.). Corpo. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

LERNER, A. B. C. A escrita e a psicose: uma proposta de tratamento. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 13, n. 25, p. 138-153, maio/jul. 2008.

MALEVAL, J.-C. O autista e sua voz. São Paulo: Blucher, 2017.

MALEVAL, J-C. Da estrutura autista. Revista aSEPHallus de Orientação Lacaniana, Rio de Janeiro, v. 13, n. 26, p. 4-38, 2018. Disponível em: https://www.radiolacan.com/pt/topic/1029. Acesso em: 29 fev. 2023.

MALEVAL, J-C. Atracción del signo para el autista. Revista Lapso, n. 4, 2019. Disponível em: http://matpsil.com/revista-lapso/wp-content/uploads/sites/5/2019/06/LAPSO-n%C2%B0-4-MALEVAL-Atraccio%CC%81n-del-signo-para-el-autista.pdf. Acesso em: 29 fev. 2023.

MCEWAN, I. Reparação. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

ORRADO, I.; VIVÈS, J. Autismo e mediação: uma solução para cada um. São Paulo: Aller, 2021.

PEIRCE, C. S. Semiótica. Tradução Coelho Neto. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. Tradução A. Chelini, J. Paes e I. Blikstein. 27. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

VORCARO, A. M. R. Um refrão surdo ressoa no corpo. In: BURGARELLI, C. G. (org.). Padecer do significante: a questão do sujeito. Campinas: Mercado de Letras, 2017.

Published

2024-04-05

How to Cite

Silva, E. M. da, & Carvalho, M. W. P. L. . . (2024). “Arthur: um autista no século XIX”: um convite a refletir sobre a importância da linguagem escrita terapêutica. Revista Do GEL, 20(2), 267–288. https://doi.org/10.21165/gel.v20i2.3509