Fake News and linguistic knowledge

a contribution to a reflection on a didactic perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3548

Keywords:

Fake News, Grammar and writing, Word classes, Teacher training

Abstract

The Covid-19 pandemic has significantly changed the way societies function. As one of the many transformations, there was an increase in the production and dissemination of Fake News (FN), especially related to the emergence and spread of the disease. In this context, the Other, in turn, became the protagonist of the role of agent responsible for the negative effects associated with this pandemic scenario - a panorama in which language played an important role, since the processes of otherization and stereotyping are revealed through the execution of its mechanisms. Thus, considering the impact of this scenario on education, this work aims to contribute to a reflection on an articulated teaching between grammar and writing, based on the analysis of two FN - collected in April 2020 - that relate the consequences of Covid-19 with minority groups, and which are part of the European project CoMMiTTEd (2021). Essentially, it was intended to verify the use of some word classes in the construction of the discourses present in the FN. The results analyzed reveal that the use of nouns, verbs and adjectives shows the search for credibility of the FN and impact on the reader, facilitating the process of assimilation by the reader, which seems to justify the need for a didactic articulating grammar and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AIDOS, L. M. S. De que forma é que a gramática pode ser abordada através da leitura? - O caso do pretérito imperfeito. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2º Ciclo do Ensino Básico) – Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2022. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/36193. Acesso em: 20 dez. 2022.

ALARCÃO, I. Percursos de didática. (Vol. 4). Aveiro: Editora da Universidade de Aveiro, 2020. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/28716. Acesso em: 27 fev. 2023.

ALEXANDRINO, A. R. R. F. Como utilizar de modo intencional processos de coesão textual com base em atividades relacionadas com o domínio da oralidade? 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2. Ciclo do Ensino Básico) – Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2022. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/36326. Acesso em: 20 dez. 2022.

ALVES, M. L. Como utilizar processos de coesão textual com base em atividades relacionadas com o domínio da escrita: um estudo no 2º CEB. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2º Ciclo do Ensino Básico) – Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2022. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/36410. Acesso em: 20 dez. 2022.

ALLCOTT, H.; GENTZKOW, M. Social Media and fake news in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 211-236, 2017. Disponível em: https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jep.31.2.211. Acesso em: 13 set. 2022.

ANTUNES, M. C. T. Ensino da gramática – Uma aprendizagem de qualidade. 2012. Dissertação (Mestrado em Didática da Língua Portuguesa) – Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Coimbra, Coimbra, 2012. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/11920. Acesso em: 20 dez. 2022.

BABBIE, E. The practice of social research. 4. ed. Belmont: Wadsworth Publ, 1986.

BALE, A. Afterword: violence, memory, and the traumatic Middle Ages. In: REES-JONES; WATSON, S. (ed.). Christians and Jews in Angevin England. Suffolk: Boydell & Brewer, 2013. p. 294-304.

BARTHEL, M.; MITCHELL, A.; HOLCOMB, J. Many Americans believe fake news is sowing confusion. Pew Research Center. Pew Research Center, Washington, dez. 2016. Disponível em: https://www.pewresearch.org/journalism/2016/12/15/many-americans-believe-fake-news-is-sowing-confusion/. Acesso em: 20 dez. 2022.

BOIVIN, M. C. et al. Working on grammar at school in L1 education: Empirical research across linguistic regions. L1 - Educational Studies in Language and Literature, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 1-6, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2018.18.04.01. Acesso em: 13 jun. 2023.

BUCCI, E. Pós-política e corrosão da verdade. Revista USP, [S. l.], n. 116, p. 19-30, 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/146574. Acesso em: 13 jun. 2023.

CALDAS, C. O. L.; CALDAS, P. N. L. Estado, democracia e tecnologia: conflitos políticos e vulnerabilidade no contexto do big-data, das fake news e das shitstorms. Perspectivas em Ciência da Informação, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 196-220, abr. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5344/3604. Acesso em: 20 fev. 2023.

CASAS-DESEURES, M.; COMAJOAN-COLOMÉ, L.; SANTOLÀRIA, A. The beliefs of primary education teachers regrading writing and grammar instruction. L1 – Educational Studies in Language and Literature, [S. l.], v. 20, n. 3, p. 1-23, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2020.20.03.04. Acesso em: 20 fev. 2023.

CASAS-DESEURES, M.; COMAJOAN-COLOMÉ, L. Noves perspectives per a l’ensenyament-aprenen-tatge de la gramàtica: cap a una gramàtica pedagògica. [New perspectives for the teaching-learning of grammar: toward a pedagogical grammar]. Caplletra, [S. l.], v. 63, [S. n.], p. 105-110, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.7203/caplletra.63.10395. Acesso em: 13 jun. 2023.

CHIMBILI, N. M. Diagnóstico do nível das dificuldades de conjugação de verbos regulares e irregulares em alunos da 11ª classe do Instituto Médio Politécnico de Lândana: Fyongena phila izi nkakisi ikele muna tá lyambu mi udedengana ay ma manga dedengana muna bana banzonkanda ba Instituto Médio Politécnico de Lândana. NJINGA e SEPÉ: Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras,

[S. l.], v. 1, n. 1, p. 169-182, 2021. Disponível em: https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/571. Acesso em: 14 jun. 2023.

CoMMiTTEd. Covid, Migrantes e Minorias na Formação de Professores, 2021. Observatório de fake news. Disponível em: https://committedobservatory.eu/pt/pt-home/. Acesso em: 20 dez. 2022.

CoMMiTTEd. Estudo de Caso 1 – Portugal. CoMMiTTEd Project, 2022. Disponível em: https://committedobservatory.eu/pt/o-observatorio/. Acesso em: 20 dez. 2022.

CoMMiTTEd. Estudo de Caso 2 – Portugal. CoMMiTTEd Project, 2022. Disponível em: https://committedobservatory.eu/pt/o-observatorio/. Acesso em: 20 dez. 2022.

COSTA, A. L.; RODRIGUES, S. V. Grammar Teaching in Portugal. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, Espanha, v. 12, n. 2, p. 21-40, jun./jul. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.809. Acesso em: 11 jun. 2023.

DIREÇÃO-GERAL DE EDUCAÇÃO. Aprendizagens Essenciais. Lisboa: Portugal, 2019. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-0. Acesso em: 05 mai. 2023.

DIONÍSIO, L. Prefácio. In: LOMAS, C. O valor das palavras II: gramática, literatura e cultura de massas na aula. Porto: Edições Asa, 2006.

DUARTE, I. O conhecimento da língua: desenvolver a consciência linguística. Lisboa: Ministério da Educação, 2008. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/o_conhecimento_da_lingua_desenv_consciencia_linguistica.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.

DUFFY, A.; TANDOC, E.; LING, R. Too good to be true, too good not to share: the social utility of fake news. Information, Communication & Society, Reino Unido, v. 23, n. 13,

p. 1-15, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/1369118X.2019.1623904. Acesso em: 23 jun. 2023.

GÍVON, T. The functional approach to grammar. In: TOMASELLO, M. (ed.). The new psychology of language. Reino Unido: Routledge, 1998.

GUTERRES, A. Secretary-General’s video message on COVID-19 and Misinformation. United Nations, 2020. Disponível em: https://www.un.org/sg/en/content/sg/statement/2020-04-14/secretary-generals-video-message-covid-19-and-misinformation. Acesso em: 13 jul. 2023.

GUTIÉRREZ-COBA, L.; COBA-GUTIÉRREZ, P.; GÓMEZ-DIAZ, J. A. Las Noticias falsas y desinformación sobre el Covid-19: análisis comparativo de seis países iberoamericanos. Revista Latina de Comunicación Social, [S. l.], [S. v.], n. 78, p. 237-264, 2020. Disponível em: https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/375. Acesso em: 13 jul. 2023.

HARARI, Y. N. 21 Lessons for the 21st Century. Londres: Penguin Randon House UK, 2018.

JOHNSON, J. Worldwide digital population as of April 2022. Statista, 2022. Disponível em: https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/. Acesso em: 13 jul. 2023.

KOSTER, M. et al. Teaching children to write: A meta-analysis of writing intervention research. Journal of Writing Research, Bélgica, v. 7, n. 2, p. 249-274, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.17239/jowr-2015.07.02.2. Acesso em: 07 maio 2023.

LAZER, D. M. J. et al. The science of fake news. Science, [S. l.], v. 359, n. 6380, p. 1094-1096, 2018. Disponível em: https://www.science.org/doi/10.1126/science.aao2998. Acesso em: 17 jan. 2023.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LOUREIRO, A.; ROCHA, D. Literacia Digital e Literacia da Informação – competências de uma era digital. In: MOREIRA, J. et al. (ed.). Atas do ticEDUCA2012 – II Congresso Internacional TIC e Educação, p. 2726-2738, 2012. Disponível em: https://repositorio.ipsantarem.pt/handle/10400.15/758. Acesso em: 05 jun. 2023.

MATIAS, R. J. F. O contributo das oficinas de gramática para a sedimentação de conhecimentos a nível da sintaxe: complementos direto e indireto. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal do 2º Ciclo do Ensino Básico) – Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Coimbra, Coimbra, 2021. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/36969. Acesso em: 10 jul. 2023.

MORGAN, S. Fake news, disinformation, manipulation and online tactics to undermine democracy. Journal of Cyber Policy, Reino Unido, v. 3, n. 1, p. 39-43, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1080/23738871.2018.1462395. Acesso em: 20 jan. 2023.

MUQSHITH, M. A.; MUZYKANT, V. L. Effect fake news for Democracy. Jurnal Cita Hukum, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 307-318, 2019. Disponível em: https://journal.uinjkt.ac.id/index.php/citahukum/article/view/12956. Acesso em: 16 jan. 2023.

MYHILL, D.; WATSON, A.; NEWMAN, R. Thinking differently about grammar and metalinguistic understanding in writing. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, Espanha, v. 13, n. 2 (núm. esp.), p. 1-19, maio/jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.870. Acesso em: 16 maio 2023.

MYHILL, D. Grammar as a meaning-making resource for improving writing. L1-Educational Studies in Language and Literature, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 1-21, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2018.18.04.04. Acesso em: 16 maio 2023.

NEVES, B. C.; BORGES, J. Por que as fake news têm espaço nas mídias sociais?: uma discussão à luz do comportamento infocomunicacional e do marketing digital. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 30, n. 2, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/211796. Acesso em: 17 jan. 2023.

NÓBREGA, A.; YAÑEZ, E.; OLIVEIRA, M. Gramática na escola: caminhos e descaminhos. 2005. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Faculdade de Ciências da Educação, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2005. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/6572. Acesso em: 22 maio 2023.

OLIVEIRA, M. M.; GIACOMAZZO, G. F. Educação e cidadania: perspectivas da literacia digital crítica. EccoS – Revista Científica, São Paulo, [S. v.], n. 43, p. 153-174, maio/ago. 2017. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/7393/3536. Acesso em: 17 jan. 2023.

PARIS, M. Matthew Paris’s English Story: From the Year 1235 to 1273 – Vol. III. Tradução J. A Guiles. Londres: HG Bohn, 1854.

PESSOA, P. O ensino da gramática contextualizado. Web Revista Discursividades,

[S. l.], [S. v.], n. 17, p. 1-10, 2016. Disponível em: http://www.discursividade.cepad.net.br/EDICOES/17/17.htm. Acesso em: 16 maio 2023.

PEÑA ASCACÍBAR, G.; BERMEJO MALUMBRES, E.; ZANNI, S. Fact checking durante la COVID-19: análisis comparativo de la verificación de contenidos falsos en España e Italia. Revista de Comunicación, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 197-215, 2021. Disponível em: https://revistadecomunicacion.com/article/view/2153. Acesso em: 13 jul. 2023.

PINHEIRO, P. Fake news em jogo: uma discussão epistemológica sobre o processo de produção e disseminação de (in)verdades em redes sociais. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 1-23, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1678-460X202156104. Acesso em: 15 mar. 2022.

PIOVESAN, A.; TEMPORINI, E. R. Pesquisa exploratória: procedimento metodológico para o estudo de fatores humanos no campo da saúde pública. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 29, n. 4, p. 318–325, ago. 1995. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-89101995000400010. Acesso em: 10 jul. 2023.

RIMMER, W. Putting grammatical complexity in context. Literacy, [S. l.], v. 42, n. 1, p. 9-35, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1467-9345.2008.00478.x. Acesso em: 05 maio 2023.

RIO-TORTO, G. et al. Gramática derivacional. 2. ed. Bragança: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2013. Disponível em: https://bibliotecadigital.ipb.pt/handle/10198/9011. Acesso em: 13 mai. 2023.

RIO-TORTO, G. Classes gramaticais: sua importância para o ensino da morfossintaxe. Máthesis, Portugal, [S. v.], n. 10, p. 259-286, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.34632/mathesis.2001.3869. Acesso em: 05 mai. 2023.

SALAVERRÍA, R. et al. Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19. Profesional de la información, [S. l.], v. 29, n. 3, 2020. Disponível em: https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2020.may.15. Acesso em: 13 jul. 2023.

SERRÃO, A.; SIMÕES, P.; PIRES, R. Estudo de aferição amostral do Ensino Básico 2021, Vol. II – descrição qualitativa dos desempenhos. Lisboa: Instituto de Avaliação Educativa, I. P., 2022. Disponível em: https://iave.pt/wp-content/uploads/2022/05/relatorio_estudo_amostral_EB_Vol-II_2021_27maio22.pdf. Acesso em: 20 dez. 2022.

SILVA JÚNIOR, W. A importância da gramática da língua portuguesa para o oficial combatente do exército brasileiro. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Militares, Curso de Infantaria) – Academia Militar de Agulhas Negras, Academia Real Militar (1811), Resende, 2019. Disponível em: https://bdex.eb.mil.br/jspui/handle/123456789/6020. Acesso em: 16 jan. 2023.

SMITH, R. C. Fake news, French Law and democratic legitimacy: lessons for the United Kingdom?. Journal of Media Law, Reino Unido, v. 11, n. 1, p. 52-81, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/17577632.2019.1679424. Acesso em: 09 maio 2023.

SOUZA, M.; RAMOS, S. Ensinar ou não ensinar gramática? eis a questão! Pró-Discente, Vitória, v. 18, n. 1, p. 34-44, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/prodiscente/article/view/8966. Acesso em: 06 maio 2023.

SOUSA JÚNIOR, J. H. de et al. Da desinformação ao caos: uma análise das fake news frente à pandemia do coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 331-346, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/nit/article/view/35978. Acesso em: 16 fev. 2023.

STAKE, R. E. Investigación con estudio de casos. 4. ed. Tradução Roc Filella. Madrid: Ediciones Morata, 2007.

TANDOC, E. C.; LIM, Z. W.; LING, R. Defining “fake news”. Digital Journalism, Reino Unido, v. 6, n. 2, p. 137-153, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143. Acesso em: 18 jan. 2023.

TANDOC JR., E.; THOMAS, R.; BISHOP, L. What Is (Fake) News? Analyzing News Values (and More) in Fake Stories. Media and Communication, Lisboa, v. 9, n. 1, p. 110-119, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.17645/mac.v9i1.3331. Acesso em: 08 dez. 2022.

TARULLO, R.; GAMIR-RÍOS, J. Asustar para desestabilizar: desinformación sobre la COVID-19 en Argentina y España. Cuadernos.info, [S. l.], [S. v.], n. 52, p. 47-68, 2022. Disponível em: http://cuadernos.info/index.php/cdi/article/view/42915. Acesso em: 13 jul. 2023.

TEIXEIRA, M. Relación entre gramática y escritura en el currículo de Lengua Portuguesa. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, Espanha, v. 7, n. 2,

p. 1-20, 2014. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Bellaterra/article/view/298194. Acesso em: 13 jun. 2023.

TEIXEIRA, M.; GORGULHO, A. R.; LOPES, S. Escrita e Gramática – Que relação? Revista Metalinguagens, [S. l.], [S. v.], n. 3, p. 11-31, 2015. Disponível em: https://repositorio.ipsantarem.pt/bitstream/10400.15/3301/1/Escrita%20e%20gram%C3%A1tica%20Que%20rela%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 22 maio 2023.

TORRECILLAS, M. V. C. O estereótipo do caipira brasileiro na literatura, nos quadrinhos e na pintura. Cadernos de Pós-Graduação em Letras, [S. l.], v. 8, n. 1, 2016. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgl/article/view/9628. Acesso em: 13 jul. 2023.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e Interação: uma proposta para o ensino da gramática. São Paulo: Cortez Editora, 2009.

VILELAS, J. Investigação – o processo de construção do conhecimento. 3. ed. Lisboa: Edições Sílabo, 2022.

VAN RIJT, J.; COPPEN, P.-A. Bridging the gap between linguistic theory and L1 grammar education – experts’ views on essential linguistic concepts. Language Awareness, Reino Unido, v. 26, n. 4, p. 360-380, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09658416.2017.1410552. Acesso em: 20 jul. 2022.

VISENTIN, M.; PIZZI, G.; PICHIERRI, M. fake news, Real Problems for Brands: The Impact of Content Truthfulness and Source Credibility on consumers’ Behavioral Intentions toward the Advertised Brands. Journal of Interactive Marketing, [S. l.], v. 45, n. 1, p. 99-112, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.intmar.2018.09.001. Acesso em: 22 maio 2023.

WARDLE, C. The Need for Smarter Definitions and Practical, Timely Empirical Research on Information Disorder. Digital Journalism, Reino Unido, v. 6, n. 8, p. 951-963, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1502047. Acesso em: 22 mai. 2023.

WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Council of Europe, 2017. Disponível em: https://rm.coe.int/information-disorder-toward-an-interdisciplinaryframework-for-researc/168076277c. Acesso em: 22 maion 2022.

WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Desordem Informacional: para um quadro interdisciplinar de investigação e elaboração de políticas públicas. Tradução Pedro Caetano Filho e Abilio Rodrigues. Conselho Europeu, 2023. Disponível em: https://edoc.coe.int/en/media/11609-desordem-informacional-para-um-quadro-interdisciplinar-de-investigacao-e-elaboracao-de-politicas-publicas.html. Acesso em: 11 jul. 2022.

WATSON, A. Conceptualisations of ‘grammar teaching’: L1 English teachers’ beliefs about teaching grammar for writing. Language Awareness, Reino Unido, v. 24, n. 1, p. 1-14, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09658416.2013.828736. Acesso em: 28 jun. 2023.

YERLIKAYA, T.; ASLAN, S. T. Social Media and fake news in the Post-Truth Era: The Manipulation of Politics in the Election Process. Insight Turkey, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 177-196, 2020. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/26918129. Acesso em: 22 maio 2023.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Tradução Daniel Grassi. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZAROCOSTAS, J. How to fight an infodemic. The Lancet, [S. l.], v. 395, n. 10225, p. 676, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30461-X. Acesso em: 13 jul. 2023.

Published

2024-07-15

How to Cite

Teixeira, M. M. T. de V. L. D. F. e ., Freire da Silva Oliveira, L. S., & Gomes São Marcos Simões, A. R. (2024). Fake News and linguistic knowledge: a contribution to a reflection on a didactic perspective. Revista Do GEL, 20(3), 333–359. https://doi.org/10.21165/gel.v20i3.3548

Issue

Section

Edição Temática