From the countryside to the school: reflections about the architectural context of the discourses produced in the context of transmission of traditional knowledge

Authors

  • Cristiane Dominiqui Vieira Burlamaqui Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1698

Keywords:

traditional knowledge, dialogical discourse analysis, ideological sign

Abstract

We present the initial results of the description and analysis stage of emerging discourse genres in the context of the transmission of traditional knowledge about Pará Amazon’s communities. We used as the cornerstone of our reflections, studies of the Bakhtin Circle. The reflection around the linguistic material arising from records, analysis and from the description of discourse genres produced in the enunciation activities that emerge during the oral transmission process of traditional techniques used in the appropriation of natural resources – the ethnoknowledge and/or ethnoscience (DIEGUES, 2008) – make it possible to feed the debate about the problem of the reciprocal relationship established between infrastructure and superstructure, the discursive materiality and the life lived, and how the relationship between these four instances reveals fragments of the daily lives of traditional populations.

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Author Biography

Cristiane Dominiqui Vieira Burlamaqui, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo

Graduada em Letras (2002) e Mestre em Lingüística pela Universidade Federal do Pará (2005). É professora da Secretaria Executiva de Educação desde 2005. E em 2013 ingressa na Universidade do estado do Pará como professora assistente onde coordena, de 2014 a junho de 2016, o subprojeto PIBID: A tecnologia da informação e comunicação no ensino básico: o ensino de português mediado pelo computador. É Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa da Universidade de São Paulo, tese orientada pela Profª Drª Maria Inês Bastista Campos. É pesquisadora do LATEC-UFRJ e GELPEA-UEPA. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística e Linguística Aplicada atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de língua materna, as NTICs no ensino de português, multiletramentos, novos estudos do letramento, produção de material didático para o ensino de português e os estudos do círculo de Bakhtin.

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Published

2017-11-21

How to Cite

Burlamaqui, C. D. V. (2017). From the countryside to the school: reflections about the architectural context of the discourses produced in the context of transmission of traditional knowledge. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(3), 944–957. https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1698

Issue

Section

Análise do Discurso