The formation of the critical reader in Spanish class: the curricular attitude towards textbook loopholes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v49i1.2478

Keywords:

critical literacy, Spanish teaching, critical reader, curriculum attitude, gaps

Abstract

The formation of a critical reader is a concern of foreign language textbooks and official documents. Forming a critical reader following the assumptions of critical literacy (CASSANY, 2006, 2010; DUBOC; 2012; MONTE MÓR, 2012, 2015, etc.) meets the objectives of foreign language teaching in the integrated high school of the so-called “Rede Federal” (Federal Network). In this article, we present the results of a case study with Spanish teachers from the Federal Network in order to verify how the teachers' concept of critical literacy and critical reader affect their teaching practices. We also intend to discuss how the activities proposed by the PNLD LEM textbook work as gaps in the training of critical readers, highlighting the importance of the teaching curriculum attitude in this process. To fulfill these goals, an online questionnaire was applied and interviews were conducted, revealing that the implementation of critical literacy depends more on the teacher's curriculum attitude than on what the textbook offers as a work suggestion, proving that the gaps need to be better explored.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAPTISTA, L. M. T. R. Traçando caminhos: letramento, letramento crítico e ensino de espanhol. In: BARROS, C. S.; COSTA E. G. M. (ed.). Espanhol: ensino médio. Coleção explorando o ensino. Brasília, Brasil: Ministério da educação, Secretaria da educação. 2010. p. 119-136.

BRASIL. Guia de Livros Didáticos: PNLD 2015 – Língua Estrangeira. Brasil, Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2015. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/guia-do-livro-didatico/item/5940-guia-pnld-2015. Acesso em: 01 jun. 2018.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Conhecimentos de Línguas Estrangeiras. Brasil, Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2006. p.127-164. Disponível em: http://www.portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.Pdf. Acesso em: 01 jun. 2018.

CASSANY, D. Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama, 2006.

CASSANY, D.; CASTELLÀ, J. Aproximación a la literacidad crítica. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 28, n. 2, 353-374, jul./dez. 2010.

CERVETTI, G.; PARDALES, M. J.; DAMICO, J. S. A Tale of Differences: Comparing the Traditions, Perspectives, and Educational Goals of Critical Reading and Critical Literacy. Reading Online, v. 4, n. 9. 2001. Disponível em: http://www.readingonline.org/articles/art_index.asp?HREF=/articles/cervetti/index.html. Acesso em: 20 fev. 2018.

COSTA, E. G. de M. Práticas de letramento crítico na formação de professores de línguas estrangeiras. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 12, n. 4, p. 911-932, 2012.

DUBOC, A. P. M. Atitude curricular: letramento crítico nas brechas da formação de professores de inglês. 2012. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciência Humanas, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2012.

FREITAS, L. M. A.; COSTA, E. G. M. Sentidos em la lengua española. São Paulo: Richmond, 2016.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 19. ed. São Paulo. Loyola, 2009 [1971].

JORDÃO, C. M. A posição do professor de inglês no Brasil: hibridismo, identidade e agência. Rev. Letras & Letras, v. 26, n. 2, p. 427-442, jul./dez. 2010.

JORDÃO, C. M. Abordagem comunicativa, Pedagogia crítica e Letramento Crítico – farinha do mesmo saco? In: HILSDORF, C.; MACIEL, R. (org.). Língua Estrangeira e Formação Cidadã: por entre discursos e práticas. Coleção: Novas Perspectivas em Linguística Aplicada v. 33. 2. ed. Campinas: Pontes, 2015.

MENEZES DE SOUZA, L. M. Para uma redefinição de letramento crítico: conflito e produção de significação. In: MACIEL, R.; ARAÚJO, V. (ed.). Formação de Professores de Línguas: ampliando perspectivas. Publisher: Paco Editorial, 2011. p. 328.

MONTE MÓR, W. O ensino de línguas estrangeiras e a perspectiva dos letramentos. In: BARROS, C. S.; COSTA, E. G. M. (org.). Se hace el caminho al andar: reflexões em torno do ensino de espanhol na escola. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2012.

MONTE MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada. v. 33. 2. ed. Campinas: Pontes, 2015.

OSMAN, S. et al. Enlaces. São Paulo, Brasil: Macmillan, 2013.

Published

2020-05-01

How to Cite

Benedini, L. C. A. de O. (2020). The formation of the critical reader in Spanish class: the curricular attitude towards textbook loopholes. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 49(1), 491–509. https://doi.org/10.21165/el.v49i1.2478

Issue

Section

Artigos