The gender proposal of writing and the responsive act in the editorial themes of ENEM: dialogue and discourse in the proposal of writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i2.2872

Keywords:

responsive act, genre writing proposal, ENEM writing, dialogism.

Abstract

This article aims to demonstrate, through two writing proposals of the National High School Exam - ENEM, in the years 2011 and 2018, the dialogical relationships that are established between the proposals and the historical, social, and cultural contexts, in distinct moments. The research showed that, although the exams have a temporal complication of almost a decade, both take place under the relevant impact of the Internet. However, the first occurs under the euphoria of the new, while the second, with a strong influence of the manipulation resulting from data control. On these aspects, the candidates are challenged to reflect and take a stand on the topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Oliveira, Universidade de Franca (UNIFRAN), Franca, São Paulo, Brasil

Mestre em Linguística Aplicada (Universidade de Franca) e Doutoranda em Linguística Aplicada(Universidade de Franca).

Camila Ludovice, Universidade de Franca (UNIFRAN), Franca, São Paulo, Brasil

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela FCLAR - Unesp (Araraquara).

Professora permanente e vice-coordenadora do Programa de Pós Graduação em Linguística (Mestrado e Doutorado) da Universidade de Franca e professora dos cursos de Letras, Tradutor e Intérprete e Pedagogia.

Ricardo Wotckoski, Faculdade de Tecnologia (FATEC), Mococa, São Paulo, Brasil

Doutorando em Linguística pela Universidade de Franca. Mestre em Linguagens da Religião pela Universidade Metodista de São Paulo. Docente e coordenador de curso no Claretiano - Centro Universitário de Batatais e docente na FATEC Mococa. 

References

ADORNO, T. W. Sociologia. Organização de Gabriel Cohn. São Paulo: Ática, 1986.

ANDRADE, G. O que é Orkut. Disponível em: https://www.infoescola.com/informatica/o-que-e-orkut/.Acesso em: 30 set. 2020.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BAKHTIN, M. O problema do autor. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003a. p. 173-192.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003b. p. 261-306.

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. 4. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

Published

2021-07-23

How to Cite

Oliveira, C., Ludovice, C., & Wotckoski, R. (2021). The gender proposal of writing and the responsive act in the editorial themes of ENEM: dialogue and discourse in the proposal of writing. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(2), 768–785. https://doi.org/10.21165/el.v50i2.2872

Issue

Section

Artigos