Analysis of the otherness in Public School System’s Cadernos of English as a foreign language

Authors

  • Olena Kovalek Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil

Keywords:

otherness, analysis of the Cadernos, interculturality

Abstract

In this article, we will approach one of the cultural aspects that have been worked on in our master’s thesis: the development of the otherness process in teaching and learning of English as a foreign language. We focus on reactions before otherness, in the classroom, and on the otherness plans, designed by Todorov (1995), as axiologic plan, praxeologic plan, and epistemic plan. Subsequently, we performed an analysis of the Cadernos used in the public school system of the state of São Paulo. We opt for the analysis of the first volume (teacher’s and student’s Caderno), for the high school. By way of these analyses, we realized the possibility of approaching the otherness in some exercises found in the teaching material. Therefore, we suggested some exercises that could be explored in English classes by working with the otherness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BHABHA, H. K. O local da cultura. Tradução de M. Ávila, E. L. de L. Reis e G. R. Gonçalves. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

CHAVES, R. M. B. ; MOREIRA, G. Représentations de Soi et de l ́Autre d ́efants portugais. In: BIZARRO, R. (Org.). Eu e o Outro: estudos multidisciplinares sobre identidade(s), diversidade(s) e práticas interculturais. Porto: Areal Editores, 2007.

DORNBUSCH, C. S. O olhar estrangeiro. Pandaemonicum Germanicum, n. 2, p. 13-21, 1998.

FINI, M. I. Proposta Curricular do Estado de São Paulo: Inglês. São Paulo, SEE (Secretaria da Educação), 2008.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KAWACHI, G. J. Estereótipos culturais em estágios avançados de aprendizagem de inglês como língua estrangeira e seus desdobramentos para o ensino e uso do idioma. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos/área de concentração Linguística Aplicada), PPGL, UFSCar, São Carlos, 2011.

KRAMSCH, C. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1993.

KRAMSCH, C. Language and culture. Oxford: OUP, 1998. 134 p.

LIPPMANN, W. Meios de comunicação de massa. São Paulo: Cultrix, 1980.

MAHER, T.M. Ser professor sendo índio: questões de lingua(gem) e identidade. Tese (Doutorado) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual Paulista, Campinas, 1996.

MARC, E. Les dessous de la communication interculturelle. Sciences Humaines, n. 16, p. 26-30, Avril, 1992.

OLIVEIRA, M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.

ROZENFELD, C. C. F. Crenças sobre uma língua e cultura-alvo (alemão em dimensão intercultural de ensino de língua estrangeira). Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos/área de concentração Linguística Aplicada) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.

SÃO PAULO. Secretaria do Estado da Educação. Caderno do professor: LEM – Inglês, ensino médio – 1a série, v. 1. Coordenação geral: Maria Inês Fini. Equipe: Adriana Ranelli Weigel Borges, Azilda da Silva Shimoura, Lívia de Araújo Donnini Rodrigues, Priscila Mayumi Hayama, Sueli Salles Fidalgo. São Paulo: SEE, 2009.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 2009. Disponível em: <http://rbhcs.com/index_arquivos/Artigo.Pesquisa%20documental.pdf>. Acesso em: 14 nov. 2012.

TODOROV, T. A conquista da América. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

Published

2015-05-24

How to Cite

Kovalek, O. (2015). Analysis of the otherness in Public School System’s Cadernos of English as a foreign language. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 43(2), 882–894. Retrieved from https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/488

Issue

Section

Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas