Appropriation of the discourse about the theoretical concepts in academic writing

Authors

  • Elza Maria Silva de Araújo Alves Secretaria Municipal de Educação (SME), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil

Keywords:

Appropriation of concepts, dialogism, writing

Abstract

This study aims at analyzing linguistic marks of appropriation of the discourse of the other authors by analyzing of variation and change in written four dissertations, which were defended in 1979, 1989, 2000 and 2011, and selected on the Public Domain – Capes. In the analysis, we follow the Theory of Enunciation, more precisely, the enunciative heterogeneity proposed by Authier-Revuz (1998, 2004), regarding dialogism, and the concept of ethos defended by Maingueneau (2011), regarding the personality that the enunciator assumes to give a speech. The results show that the researcher interacts with the discourse of the other authors and prepares his writing with traces of a saying which is not his own by appropriating the discourse on concepts of variation and change. However, from the moment when there is a dialogical process, the speech produced may be appropriate for who writes it. In this dialogical process, the researcher can also take a position of a third person guarantor when he uses speech as another form of support to your say.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUTHIER-REVUZ, J. A. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Tradução de Leci Borges Barbisan e Valdir do Nascimento Flores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

AUTHIER-REVUZ, J. A. Palavras incertas: as não-coincidências do dizer. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1998.

AUTHIER-REVUZ, J. A. Paradas sobre Palavras: a língua em prova na enunciação e na escrita. Educ. Real, Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 651-679, set./dez. 2011. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/edu_realidade/>. Acesso em: 10 ago. 2012.

AUTHIER-REVUZ, J. A. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Tradução de Celene M. Cruz e João Wanderley Geraldi. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 19, p. 25-42, jul./dez. 1990.

BAGNO, M. Língua moderna: letramento, variação & ensino. São Paulo: Parábola, 2001.

BAKHTIN, M.; VOLOSHINOV, V. N. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara F. Vieira. São Paulo: Mussite, 1995.

BRAIT, B. Bakhtin: outros conceitos chave. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

CALVET, L. Sociolinguística: uma introdução crítica. Tradução de Marcos Marcionilo. 4. ed. São Paulo: Parábola, 2009.

FARACO, C. A. Linguística histórica: uma introdução ao estudo da história das línguas. São Paulo: Parábola, 2005.

MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Tradução de Cecília P. de Souza e Silva e Décio Rocha. 6. ed. São Paulo: Cortez; 2011.

MAINGUENEAU, D. Novas Tendências em Análises do Discurso. Tradução de Freda Indursky. 3. ed. Campinas, SP: Pontes; Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1997.

PÊCHEX, M. Semântica do discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni Pulcinelli Orlandi et al. 4. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2010.

RODRIGUES, S.G.C. Questões de dialogismo: o discurso científico, o eu e os outros. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2010.

Published

2015-06-14

How to Cite

Silva de Araújo Alves, E. M. (2015). Appropriation of the discourse about the theoretical concepts in academic writing. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 43(3), 1068–1081. Retrieved from https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/506

Issue

Section

Análise do Discurso